بریتانیا: «تحریم‌ها تنها با آتش‌بس کامل و عقب‌نشینی نیروهای روسی و همچنین تعهد روسیه به عدم تجاوز مجدد لغو خواهدشد »

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا

در حالی که جنگ میان اوکراین و روسیه وارد سی و دومین روز خود می‌شود و تحریم‌های غرب علیه مسکو همچنان ادامه دارد، بریتانیا به منظور ترغیب کرملین به عقب‌نشینی از اوکراین، اعلام کرد، چنانچه روسیه نیروهای خود را از خاک اوکراین خارج کند، لندن آمادگی دارد تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور را لغو کند.

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا شامگاه شنبه، 26 مارس، گفت:«اگر روسیه با آتش‌بس کامل موافقت و نیروهای خود را از خاک اوکراین خارج کند، امکان لغو تحریم‌ها وجود دارد.»

تعهد کرملین به عدم تجاوز به دیگر کشورها در آینده
وزیر خارجه بریتانیا افزود، کرملین همچنین باید متعهد شود که در آینده دست به هیچ‌گونه تجاوز علیه دیگر کشورها نزند تا تحریم‌های اعمال شده علیه صدها شخصیت و نهاد روسی لغو شود.

وزیر خارجه بریتانیا در گفت‌وگو با روزنامه «ساندی تلگراف» گفت: «تحریم‌ها تنها با آتش‌بس کامل و عقب‌نشینی نیروهای روسی و همچنین تعهد روسیه به عدم تجاوز مجدد» به همسایگان غربی قابل رفع است.

او گفت که حتی اگر تحریم‌ها لغو شود امکان بازگشت آن در صورت انجام حمله مجدد روسیه وجود دارد.

کمیته ویژه مذاکرات در وزارت خارجه بریتانیا
لیز تراس فاش کرد که یک واحد ویژه برای پیگیری مذاکرات در وزارت خارجه بریتانیا تشکیل شده است تا به مقامات اوکراین در مذاکرات با روسیه کمک کند.

وزیر خارجه بریتانیا در عین حال تاکید کرد، مذاکرات تنها زمانی مفید خواهد بود که روس‌ها تمایل «جدی» برای مذاکره نشان دهند.

او ادامه داد: «فکر نمی‌کنم روس‌ها اکنون جدی باشند به همین دلیل گفتم برای رسیدن به صلح باید مصمم باشیم.»

لیز تراس، همچنین تاکید کرد، برای تحت فشار قرار دادن مسکو در جریان مذاکرات، لازم است «تحریم‌ها تشدید و ارسال تسلیحات برای اوکراین، دو چندان شود.»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز پیش از این گفته بود که تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه برای همیشه اعمال نشده‌اند، بلکه در صورت تغییر موضع مسکو، این تحریم‌ها لغو خواهد شد.

گفتنی است که بریتانیا مانند چند کشور غربی دیگر در هفته‌های اخیر تحریم‌هایی را علیه بیش از هزار شخصیت و شرکت روسی و بلاروسی اعمال کرد. این تحریم‌ها در واکنش به عملیات نظامی روسیه در اوکراین صورت می‌گیرد که در 24 فوریه آغاز شد.

تحریم‌های غربی بیش از 5 هزار نهاد و شخصیت ارشد روسی از جمله ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه‌، سخنگوی کاخ کرملین و شمار زیادی از الیگارش‌ها، ثروتمندان، بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ روسیه را شامل شده است.