ابراز تاسف بورل از مانع‌تراشی ایران در روند دست‌یابی به توافق هسته‌ای

به‌رغم کارشکنی‌ها و مانع‌تراشی‌های ایران کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا در این شرایط حساس جهانی می‌کوشند تا روند احیای توافق هسته‌ای برجام را به سرانجام برسانند.جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت، مذاکرات قدرت‌های جهانی و ایران برای احیای توافق هسته‌ای برجام به بن‌بست رسیده است؛ چرا که تهران، پس از غلبه بر مانع‌تراشی روسیه، مانع دیگری ایجاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه دوشنبه 28 مارس، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در پارلمان این اتحادیه سخن می‌گفت، افزود: «مایه تاسف است که وقتی به نوعی از توافق نزدیک هستیم، نتوانیم به آن دست یابیم. نمی‌توانم تضمین کنم که به توافق خواهیم رسید.»

ارزیابی ضعیف روز دوشنبه جوزپ بورل از مذاکرات برجام پس از اظهارات خوشبینانه او در حاشیه نشست دوحه صورت گرفت، که گفته بود: «توافق می‌تواند در چند روز آینده حاصل شود.»

او با اشاره به مانع‌تراشی روسیه به پارلمان اروپا گفت، روسیه می‌خواست از لغو تحریم‌های نفتی ایران جلوگیری کند «زیرا اگر ایران شروع به تولید نفت می‌کرد، عرضه بیشتری در بازارها وجود خواهد داشت و این به نفع روسیه نیست.»

اما پس از اینکه غرب تضمین‌های محرمانه‌ای به روسیه در رابطه با تجارت آن کشور با ایران داد، مسکو اعتراض خود را لغو کرد.

با این حال ایران با اصرار بر خطوط قرمز اعلام شده خود و از جمله عمده‌ترین‌ آنها تقاضای حذف سپاه پاسداران ایران از فهرست سازمان‌های تروریستی که به قول آن می‌باید به برجام افزوده شود، مانع بزرگی بر سر راه دست‌يابی به توافق ایجاد کرد.

حذف سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا اگر چه در چارچوب حقوقی احیای برجام 2015 نمی‌گنجد، اما ایران بر آن اصرار داشته و کمال خرازی از مشاوران نزدیک به رهبر ایران نیز در نشست دوحه بر آن تاکید کرد.

همزمان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا که در اسرائیل بسر می‌برد، به متحدان منطقه‌ای عرب و اسرائیلی خود اطمینان داد که آمریکا قصدی برای حذف سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی ندارد.

چند روز پیش از آن که نگرانی‌ها در این زمینه در میان اعضای ارشد حزب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا افزایش یافته بود، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده تاکید کرد که توافق با ایران «نه قریب‌ الوقوع و نه قطعی» است.

با این وجود حالا جوزپ بورل نیز در سخنان روز دوشنبه خود در پارلمان اروپا امکان رسیدن به توافق با ایران را پایان یافته تلقی نکرد و گفت که همکاران او کماکان تلاش می‌کنند مذاکرات هسته‌ای برجام با ایران به سرانجام برسد.