سازمان ملل: حمله روسیه ۱۰ میلیون نفر از جمله نیمی از کودکان اوکراینی را آواره کرد

دستیار دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه گفت از زمان آغاز حمله روسیه تاکنون بیش از ۱۰ میلیون نفر از جمله نیمی از کودکان اوکراینی از خانه‌های خود آواره شده‌اند، غیرنظامیان در شهرهای تحت محاصره فاقد غذا، آب، برق، و دارو هستند و تعداد کشته‌شدگان بسیار بیشتر از آمارهای رسمی است.

جویس مسویا، دستیار دبیرکل سازمان ملل، افزود که بنابر آمار سازمان بین‌المللی مهاجرت از ۱۰ میلیون نفری که پس از حمله روسیه خانه‌های خود را ترک کرده‌اند، حدود شش میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در داخل کشور آواره شده‌اند و حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مجبور به خروج از کشورشان شده‌اند.

دستیار دبیرکل روز سه‌شنبه در جلسه شورای امنیت سازمان ملل گفت که حداقل هزار و صد نفر از غیرنظامیان اوکراینی از زمان آغاز حملات روسیه کشته شده‌اند و تاکید کرد که هیچ نشانه‌ای از کاهش درگیری وجود ندارد.

این مقام ارشد سازمان ملل در امور بشردوستانه تاکید کرد که تعداد واقعی کشته‌شدگان احتمالا بسیار بیشتر از تعدادی است که تاکنون تایید شده است.

او گفت که بسیاری از مناطقی که هدف بمباران نیروهای روسیه قرار گرفته‌اند همچنان غیرقابل دسترسی هستند و امکان بررسی تعداد کشته شدگان در این مناطق وجود ندارد.

مقام‌های اوکراینی نیز تعداد کشته‌شدگان را بسیار بیشتر از آمارهایی می‌دانند که مجامع جهانی اعلام می‌کنند و تنها در شهر ماریوپل به گفته سخنگوی شهردار از زمان آغاز محاصره توسط نیروهای روسیه نزدیک به ۵ هزار نفر کشته شده‌اند.

شهردار ماریوپل نیز دو روز پیش گفت که ۱۶۰ هزار غیرنظامی همچنان بدون برق و گرمایش در ماریوپل گیر‌ افتاده‌اند و نیروهای روسیه با ورود ۲۶ اتوبوس به این شهر برای تخلیه غیرنظامیان موافقت نکرده‌اند.

جویس مسویا، دستیار دبیرکل سازمان ملل، نیز روز سه‌شنبه در جلسه شورای امنیت گفت که شهرهایی چون ماریوپل، خارکیف، چرنیهف و بسیاری از شهرهای بزرگ اوکراین که تا قبل از حمله روسیه شلوغ و پر از زندگی بودند در یک ماه گذشته بمباران و محاصره شدند و خانه‌ها و مدارس در این شهرها ویران شده است.

مسویا درباره وضعیت وخیم وضعیت انسانی در اوکراین یک ماه پس از حمله روسیه نیز گفت که غیرنظامیان در شهرهای مورد حمله و شهرهای محاصره شده به غذا، آب، برق، گرمایش و دارو دسترسی ندارند.

دستیار دبیرکل سازمان ملل خاطرنشان کرد که به دلیل حملات پیاپی روسیه در برخی از مناطق اوکراین حتی امکان دفن امن کشته شدگان نیز وجود ندارد.

به گفته این مقام ارشد سازمان ملل از ۲۴ فوریه، پنجم اسفند، که حمله روسیه به اوکراین آغاز شد سازمان‌های بشردوستانه تلاش کردند کمک‌های خود را به دست مردم اوکراین برسانند اما به دلیل شدت جنگ اولین کاروان کمک‌های سازمان ملل در ۱۸ مارس، بیست و هفتم اسفند، به شهر سومی در شمال شرق اوکراین رسید.

این کاروان بشردوستانه توانست غذا و کمک‌های امدادی را در اختیار ۳۵ هزار نفر از مردم شهر سومی قرار دهد و به تعمیر سیستم آب این شهر که در بمباران آسیب دیده بود، کمک کند و دومین کاروان کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل نیز روز دوشنبه ۲۸ مارس، پنجم فروردین، به خارکیف رسیده است.

دستیار دبیرکل سازمان ملل افزود که در مجموع تاکنون کمک‌های بشردوستانه شامل غذا، سرپناه، پتو، دارو، آب بسته‌بندی شده و لوازم بهداشتی تاکنون بین ۸۹۰ هزار نفر از مردم اوکراین توزیع شده است اما در اثر حملات، بسیاری از جاده‌ها تخریب شده و کاروان‌های بشردوستانه به دلیل گلوله‌باران، جنگ و مین‌های زمینی قادر به حرکت به سوی بسیاری از مناطق اوکراین نیستند.

در همین حال دیوید بیزلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا، وابسته به سازمان ملل، نیز در جلسه سه‌شنبه شورای امنیت، وضعیت انسانی در اوکراین را فاجعه در فاجعه خواند و گفت اوکراین که به دلیل تولید گندم به سبد نان شهرت داشت در حال تبدیل شدن به خط نان است.

مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا نسبت به آثار حمله روسیه به اوکراین بر عرضه جهانی غذا هشدار داد و گفت محصولات روسیه و بلاروس نیز احتمالا تا ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت و از نظر امنیت غذایی ماه‌های سختی در پیش است و از جمله وضعیت ناامنی غذایی در شمال آفریقا و خاورمیانه نیز بدتر خواهد شد.