فیفا: منتظر توضیح ایران هستیم؛ وزیر کشور: نیروی انتظامی به وظیفه ذاتی خود عمل کرد

فیفا در پاسخ به ایران اینترنشنال گفت گزارش‌های نگران کننده از عدم ورود زنان به ورزشگاه در مشهد دریافت کرده و منتظر توضیح فدراسیون فوتبال ایران است. همزمان وزیر کشور گفت زدن گاز فلفل به زنان در ورودی ورزشگاه مشهد بررسی می‌شود اما نیروی انتظامی به وظیفه ذاتی خود عمل کرده است.

مسابقه تیم‌های ملی ایران و لبنان در چارچوب رقابت‌های مقدماتی جام جهانی روز سه‌شنبه نهم فروردین در مشهد برگزار شد و زنانی که برای تماشای این مسابقه بلیت خریده بودند به ورزشگاه مراجعه کردند اما ماموران از ورود آنها جلوگیری کردند و سپس اقدام به شلیک گاز اشگ‌آور به سوی زنان کردند.

فدراسیون بین‌المللی فوتبال، فیفا، روز چهارشنبه در پاسخ به رضا محدث، خبرنگار ایران اینترنشنال عنوان کرد که گزارش‌های نگران کننده از عدم ورود زنان به ورزشگاه در مشهد دریافت کرده و از فدراسیون فوتبال ایران خواسته در این زمینه توضیح دهد.

فیفا همچنین با اشاره به ورود زنان به ورزشگاه‌ها در چند بازی ملی در سال‌های اخیر اعلام کرد که راه ورود زنان به ورزشگاه‌ها باز شده و این مسیر قابل برگشت نیست.

از سوی دیگر احسان اصولی، سخنگوی فدراسیون فوتبال ایران گفت هیات ایرانی که برای قرعه‌کشی جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر حضور دارد، با جیانی اینفانتینو، رییس فیفا، درباره جلوگیری از تعلیق فوتبال ایران مذاکره خواهد کرد.

سخنگوی فدراسیون فوتبال ایران همچنین گفت: «به مدیریت برگزاری بازی ایران و لبنان نمره قبولی می‌دهم.»

در همین حال احمد وحیدی، وزیر کشور، نیز درباره جلوگیری از ورود زنان به ورزشگاه مشهد و برخورد با آنها پشت درهای بسته این ورزشگاه گفت: افرادی پس از تکمیل شدن ظرفیت ورزشگاه، تلاش کردند وارد شوند که نیروی انتظامی موظف بوده از ورود آنها جلوگیری کند.

وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی، برخورد نیروی انتظامی با زنان خواهان تماشای مسابقه تیم‌های ملی فوتبال ایران و لبنان را بخشی از وظایف ذاتی این نیرو خواند و افزود: نیروی انتظامی به‌طور طبیعی وظیفه ذاتی خود را انجام داده است.

وحیدی استفاده از گاز فلفل علیه زنان در پشت درهای بسته ورزشگاه مشهد را تایید کرد اما گفت: گزارشی که دریافت کردم یک مورد گاز فلفل زده شده اما اینکه دقیقا این گاز فلفل را چه کسی زده و چرا زده مشخص نیست و باید آن را بررسی کنیم.

وزیر کشور افزود: تمام امور ورزشگاه به عهده فدراسیون فوتبال است و نیروی انتظامی خارج از ورزشگاه فقط برای جلوگیری از ورود و بی‌نظمی‌ها حضور داشت و بیشتر نقش‌شان در مورد انضباط در بیرون از ورزشگاه بوده است.

وحیدی در بخشی از سخنان خود عنوان کرد که «دو کافی‌نت اقدام به فروش ۲۷ هزار بلیت تقلبی برای بازی تیم ملی فوتبال ایران کرده بودند در حالی که فقط ۱۰ هزار نفر مجاز به تماشای باز بودند» و افزود باید ببینیم کسانی که اقدام به فروش تقلبی کرده‌اند با چه انگیزه‌ای دست به این کار زدند.

فدراسیون فوتبال ایران نیز در پی واکنش‌های گسترده به جلوگیری از ورود زنان بلیت به دست به ورزشگاه مشهد و حمله به این زنان با اسپری فلفل، از اساس منکر فروش بلیت به زنان شد.

این فدراسیون در بیانیه‌ای گفت که «شرايط مساعد» براى ورود زنان به ورزشگاه وجود نداشت، ورود آنها بحران‌ساز به نظر می‌رسید، و «تنها ۹ نفر» از زنان «اقدام به خرید بلیط در بخش جایگاه آقایان» کرده بودند که پول آنها «حداکثر طی ۴۸ ساعت» بازگردانده خواهد شد.

محسن داوری، فرماندار مشهد، نیز روز چهارشنبه گفت که عدم حضور زنان در ورزشگاه «یک تصمیم ملی بود، نه استانی.»

جلوگیری از ورود زنان به ورزشگاه مشهد و زدن گاز فلفل به آنها بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشته و بسیاری از کاربران و تعدادی از فوتبالیست‌های فعلی و پیشین به آن واکنش اعتراضی نشان دادند.

برخی مقامات جمهوری اسلامی نیز به این اتفاقات واکنش نشان دادند، از جمله محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی گفت: «رفتار غیرمنطقی و دور از شأن در مواجهه با بانوان محترم که ناشی از کاستی‌های مدیریتی بود، عموم مردم را متاسف و متاثر کرده است.»

قالیباف افزود که کمیسیون امور داخلی مامور شده است تا با قید فوریت و با احضار مسئولان خاطی، به این سوء‌مدیریت رسیدگی کند و زمینه استیفای حقوق بانوان را فراهم کند.