خانه / اخبار مهم روز / پوتین بیش از یکصدهزار شهروند روس را به خدمت سربازی فراخواند

پوتین بیش از یکصدهزار شهروند روس را به خدمت سربازی فراخواند


اعزام سربازان وظیفه به جنگ موضوعی بسیار حساس در روسیه است

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه طی فرمانی صد و سی و سه هزار و پانصد شهروند روس را تحت عنوان «سربازی سالانه بهاره» به پادگان‌ها فراخواند، و با این وجود وزارت دفاع روسیه اعلام کرد قصد ندارد این سربازان را به جنگ اوکراین اعزام کند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، پنج‌شنبه 31 مارس، پوتین این دستور را پنج هفته پس از تهاجم روسیه به همسایه غربی خود صادر کرد که با مقاومت شدید اوکراین مواجه شد. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز سه‌شنبه گفته بود هیچ‌کدام از سربازانی که فراخوانده می‌شوند به «مناطق جنگی» اعزام نمی‌شوند.

اعزام سربازان وظیفه به جنگ موضوعی بسیار حساس در روسیه است. وزارت دفاع این کشور روز 9 مارس اذعان کرد پس از آنکه پوتین در موارد مختلف این قضیه را تکذیب کرده و تاکید کرده بود فقط سربازان و افسران حرفه‌ای به اوکراین اعزام می‌شوند، برخی از سربازان وظیفه به اوکراین اعزام شدند.

سخنگوی کرملین در آن زمان اعلام کرد که رئیس‌جمهوری به دادستان‌های نظامی روسیه دستور داده است تا مقامات مسئولی که از دستورات وی برای مستثنی کردن سربازان وظیفه برای اعزام به جبهه اوکراین سرپیچی کرده بودند را شناسایی و مجازات کنند.

در فرمان اخیر پوتین آمده است که مردان روس بین 18 تا 27 ساله مشمول دوره سربازی سالانه بهاره که از اول آوریل تا 15 ژوئیه برگزار می‌شود خواهند شد. شویگو روز سه‌شنبه گفت که افراد فراخوانده شده در اواخر ماه مه به پایگاه‌های تعیین‌شدهٔ خود اعزام می‌شوند.

وی طی اظهاراتی که در وبسایت وزارت دفاع روسیه منتشر شده است، گفت: «بیشتر پرسنل نظامی به مدت سه تا پنج ماه در مراکز آموزشی تحت آموزش حرفه‌ای قرار خواهند گرفت. تأکید می‌کنم که افراد فراخوانده‌شده به هیچ یک از جبهه‌های جنگ اعزام نمی‌شوند.»

با این حال، میخائیل بِنیاش، وکیلی که نمایندگی چندین عضو گارد ملی روسیه که از دستور پوتین برای رفتن به اوکراین امتناع کردند را بر عهده دارد، می‌گوید طبق قوانین روسیه، این امکان وجود دارد که سربازان وظیفه پس از چندین ماه آموزش به جبهه جنگ اعزام شوند.