خانه / اخبار مهم روز / آمریکا و متحدانش بر ارائه کمک‌ نظامی بیشتر به اوکراین و افزایش فشار بر روسیه تاکید کردند

آمریکا و متحدانش بر ارائه کمک‌ نظامی بیشتر به اوکراین و افزایش فشار بر روسیه تاکید کردند

آمریکا و متحدانش بر ارائه کمک‌های امنیتی بیشتر به اوکراین و افزایش فشارها علیه روسیه تاکید کردند.

وزارت دفاع آمریکا از ارائه ۳۰۰ میلیون دلار کمک امنیتی به اوکراین در قالب سیستم‌های راکتی لیزری، پهپاد و خدمات تصویربرداری ماهواره‌ای تجاری خبر داد.

نیویورک تایمز نیز به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که ایالات‌متحده در حال هماهنگی با متحدان خود است تا برای کمک به توان دفاعی اوکراین در منطقه دونباس، تانک‌های ساخت شوری سابق را به این کشور منتقل کند.

این مقام آمریکایی خاطرنشان کرد این تصمیم که به تقاضای رییس‌جمهوری اوکراین صورت گرفته، به زودی به اجرا در می‌آید

از سوی دیگر، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در نشست خبری خود گفت آمریکا در صورت استقرار تسلیحات شیمیایی روسیه، تجهیزاتی را در اختیار اوکراین قرار خواهد داد.

در همین حال، وزیر خارجه بریتانیا پس از گفت‌وگو با همتای آمریکایی خود گفت: «توافق کردیم فشار بر روسیه باید ادامه یابد و برای پایان دادن وابستگی به انرژی روسیه کار کنیم.»

رییس شورای اتحادیه اروپا نیز پس از نشست مجازی مقامات این اتحادیه با سران چین هشدار داد که هرگونه حمایت پکن از روسیه از جمله برای دور زدن تحریم‌ها جنگ را طولانی می‌کند.

از سوی دیگر، وزارت خارجه جمهوری چک در پیامی خطاب به «همکاران‌مان، دیپلمات‌های روسیه»، از آنها خواست اگر وجدان دارند و قدرت تشخیص شر را از دست نداده‌اند استعفا کنند و از «این کشتی در حال غرق شدن» بیرون بیایند.

در همین حال دفتر رییس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان طی تماس تلفنی با پوتین گفت می‌خواهد با گرد هم آوردن پوتین و زلنسکی تلاش‌های صلح را مشخص‌تر کند و همچنین از طرف‌ها خواست که با عقل سلیم رفتار کنند.

ارتش اوکراین روز جمعه اعلام کرد که پدافند هوایی این کشور حملات موشکی روسیه به زیر ساخت‌های حیاتی شهر اودسا را خنثی کرد.

شهردار شهر بوچا نیز اعلام کرد که نیروهای اوکراینی این شهر در نزدیکی کی‌یف را از نیروهای روسی بازپس گرفتند.

در همین حال، اوضاع انسانی در شهر ماریوپل که در محاصره قرار گرفته، همچنان بحرانی است و کاروانی از اتوبوس‌های صلیب سرخ به سمت این شهر حرکت کرده تا جمعیت بیشتری را از ماریوپل خارج کند.