خانه / اخبار مهم روز / جنگ اوکراین؛ حمله هلیکوپتری به انبار نفت در خاک روسیه

جنگ اوکراین؛ حمله هلیکوپتری به انبار نفت در خاک روسیه

با گذشت بیش از پنج هفته از آغاز حملات نظامی روسیه به اوکراین قرار است امروز اول آوریل (۱۲ فروردین) مذاکرات مستقیم میان نمایندگان مسکو و کی یف عمدتا در مورد کریدور بشردوستانه ماریوپل از سر گرفته شود. این در حالیست که جوبایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفته که نسبت به نیت پوتین در استفاده از راه حل دیپلماتیک «بدبین» است. کاخ سفید ادعا می کند که اطلاعات نادرستی از جبهه های جنگ به دست پوتین می رسد و او حتی برخی از مقامات خود را حبس خانگی کرده است. همزمان طرف روسی در پاسخ به درخواست پاریس و برلین با آغاز به‌کار یک کریدور بشردوستانه از ماریوپل به سمت زاپاروژیه موافقت کرده است.

ولادیمیر پوتین اعلام کرده که از امروز خریداران گاز روسیه باید بهای آن را به روبل پرداخت کنند؛ تقاضایی که ظاهرا با مخالفت آلمان و فرانسه، دو قدرت اول اتحادیه اروپا مواجه شده و آینده مبادلات انرژی اروپا و روسیه را در هاله ای از ابهام فرو برده است. گفته می شود برلین و پاریس در حال بررسی بدترین حالت ممکن و قطع احتمالی خرید گاز از روسیه هستند.

این در حالیست که به دستور بایدن آمریکا دستکم طی شش ماه آینده روزی یک میلیون بشکه نفت وارد بازار خواهد کرد تا از رشد تصاعدی قیمت سوخت جلوگیری کند.

آمریکا تدارکات و تجهیزات مقابله با حملات شیمیایی در اختیار اوکراین قرار می‌دهد

کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد که آمریکا در صورت استقرار تسلیحات شیمیایی یا بیولوژیکی روسیه، تدارکات و تجهیزات مقابله با آنها را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، گفت که این تصمیم به دنبال هشدار آمریکا و سایر کشورها نسبت به احتمال استقرار چنین تسلیحاتی در اوکراین و احتمال برنامه‌ریزی و زمینه‌سازی روسیه برای یک عملیات «پرچم دروغین» برای حمله‌ شیمیایی و بیولوژیکی، اتخاذ می‌شود.

ستاد کل ارتش اوکراین: مناطقی را در کی‌یف و چرنیهیف بازپس گرفتیم

ستاد کل ارتش اوکراین می گوید نیروهای مسلح این کشور کنترل ۲۹ شهرک و منطقه مسکونی را در مناطق پیرامون کی‌یف و شهر چرنیهیف، مناطقی که روسیه شماری از نیروهای خود را از آنجا عقب کشیده، به دست گرفته است.

همزمان ستاد کل ارتش اوکراین روز جمعه گفت که ارتش روسیه در شمال شرق به گلوله باران چرنیهیف و خارکیف ادامه می‌دهد.

ارتش اوکراین می‌گوید روس‌ها در جنوب شرق کشور همچنان در تلاش هستند تا شهرهای پوپاسنا، رابیژنیه و ماریوپل را در راستای گسترش مناطق جدایی‌طلب دونتسک و لوهانسک تسخیر کنند.

موافقت کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی با آزادسازی نفت از ذخایر اضطراری

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد ۳۱ کشور عضو روز جمعه در واکنش به آشفتگی و نوسان قیمت نفت که ناشی از حمله روسیه به اوکراین بوجود ایجاد شده است با آزادسازی نفت از ذخایر اضطراری خود موافقت کردند.

کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی ماه گذشته متعهد شده بودند که در مجموع ۶۲.۷ میلیون بشکه نفت را روانه بازار کنند. جزئیات عرضه و نفتی که وارد بازار می‌شود هفته آینده علنی خواهد شد.

روسیه سومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان و بزرگترین صادرکننده آن است. به گفته آژانس بین المللی انرژی، روسیه با صدور حدود ۵ میلیون بشکه نفت خام تقریبا ۱۲ درصد تجارت جهانی طلای سیاه را در دست دارد. مقصد حدود ۶۰ درصد نفت صادراتی روسیه اروپاست.

ذخایر اضطراری نفت اعضای آژانس بین المللی انرژی ۱.۵ میلیارد بشکه است.

حمله هوایی به انبار نفتی در روسیه؛ کرملین: حمله اوکراین به خاک روسیه به پیشرفت مذاکرات کمکی نخواهد کرد

بلغارستان دبیر اول سفارت روسیه را اخراج می‌کند

بلغارستان روز جمعه اعلام کرد که دبیر اول سفارتخانه روسیه در این کشور را به دلیل نقش وی در یک پرونده جاسوسی اخراج می‌کند. این تصمیم در حالی اتخاذ شد که بلغارستان دو هفته پیش ۱۰ دیپلمات روسیه را اخراج کرده بود.

بنا به اعلام وزارت خارجه بلغارستان دبیر اول سفارت روسیه ۷۲ ساعت فرصت دارد تا خاک بلغارستان را ترک کند.
قرقیزستان تجمعات مرتبط با جنگ اوکراین را ممنوع کرد

پلیس قرقیزستان روز جمعه اعلام کرد که هرگونه تجمع مرتبط با جنگ در اوکراین در بیشکک، پایتخت ممنوع است.

این خبر در حالی منتشر شد که تاکنون چند تجمع کوچک در هوادارای از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین یا مخالفت با آن در بیشکک برگزار شده است. روسیه در قرقیزستان یک پایگاه نظامی دارد. این کشور فقیر آسیای میانه حدود ۷ میلیون نفر جمعیت دارد که اکثر آنها مسلمان هستند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ: تخلیه غیرنظامیان از ماریوپل در روز جمعه غیرممکن است

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اندکی پس از ۱۸:۳۰ به وقت اروپای مرکزی (۲۱ به وقت تهران) اعلام کرد که امکان تخلیه غیرنظامیان از شهر محاصره شده ماریوپل در روز جمعه وجود ندارد.

یونسکو: دستکم ۵۳ مرکز فرهنگی در اوکراین به دنبال تهاجم نظامی روسیه آسیب دیده است

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) روز جمعه اعلام کرد که دستکم ۵۳ مرکز فرهنگی در اوکراین در جریان تهاجم نظامی روسیه آسیب دیده است. ۲۹ مکان مذهبی، ۱۴ ساختمان تاریخی، چهار موزه و چهار اثر تاریخی از جمله مراکز و جذابیت‌های فرهنگی و گردشگری هستند که در حملات ارتش روسیه آسیب دیده‌اند.
کی‌یف از مبادله اسرای روس با ۸۶ نظامی اوکراینی خبر داد

مقامات اوکراین روز جمعه اعلام کردند که ۸۶ نظامی این کشور با شماری از اسرای روس مبادله شدند. آنها اشاره‌ای به تعداد اسرایی که تحویل مقامات روسیه داده شدند نکردند.

چین: به شیوه خودمان برای صلح در اوکراین تلاش می‌کنیم

لی که چیانگ، نخست‌وزیر چین روز جمعه به رئیس شورا و رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا اطمینان داد که پکن «به شیوه خودش» برای برقراری صلح در اوکراین تلاش خواهد کرد.

در مقابل شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا پس از جلسه مجازی با رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر چین گفت که این کشور «نمی‌تواند چشم خود را بر روی نقض مقررات بین‌المللی از سوی روسیه ببندد».

شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین نیز در جریان نشست مجازی با شارل میشل و اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد که بروکسل بتواند رابطه‌اش را «به طور مستقل» با چین تنظیم کند. مقامات اتحادیه اروپا نیز از پکن خواستند که به مسکو اجازه دور زدن تحریم‌های وضع شده به دلیل تهاجم نظامی به اوکراین را ندهد.