خانه / اخبار مهم روز / بریتانیا چین را به انجام حملات سایبری علیه اوکراین متهم کرد

بریتانیا چین را به انجام حملات سایبری علیه اوکراین متهم کرد

در حالی که چین تاکنون از محکوم کردن تهاجم نظامی روسیه در اوکراین خودداری کرده و صرفا از همه طرف‌ها خواسته تا خویشتن‌‌داری کنند، اتهاماتی مبنی بر حملات سایبری پکن به اهداف نظامی و هسته‌ای اوکراین، تا اندکی پیش از تهاجم روسیه، مطرح شده است.

دولت بریتانیا فاش کرد که مرکز ملی امنیت سایبری این کشور، حمله سایبری به بیش از 600 وبگاه، از جمله وبگاه وزارت دفاع اوکراین و تلاش برای هک آن‌ها با هماهنگی دولت چین را بررسی می‌کند.

سخنگوی دولت بریتانیا گفت: «مرکز امنیت سایبری ملی در حال بررسی این اتهامات با شرکای بین‌المللی خود است».
یادداشت‌های اطلاعاتی

این گمانه‌ها مبتنی بر یادداشت‌های اطلاعاتی بریتانیا است که به دست روزنامه «تایمز» رسیده، بر این اساس که دستگاه امنیتی اوکراین (اس بی یو) مدعی است چین پیشاپیش، در جریان تهاجم نظامی روسیه قرار گرفته، زیرا اقدامات هکری چین، پیش از پایان بازی‌های المپیک زمستانی پکن آغاز شد و در 23 فوریه یعنی یک روز قبل از تهاجم روسیه، به اوج خود رسید.

این سخنگو همچنین افزود از دیگر اهداف این حملات سایبری، مرکز نیروهای دفاع مرزی و بانک ملی اوکراین بود.

او تصریح کرد که این تلاش‌ها با هدف سرقت داده‌ها و یافتن راه‌هایی برای مختل یا متوقف کردن زیرساخت‌های دفاعی و غیرنظامی انجام شد.
رد پای ارتش آزاد‌یبخش خلق چین

اگر چه مسکو متهم شده است که در شماری از حملات سایبری به اوکراین قبل از تهاجم روسیه، دست داشته، اما سرویس امنیتی اوکراین اعلام کرد که هک‌هایی را کشف کرده که رد پای یگان جنگ الکترونیک ارتش آزادیبخش خلق چین در آنها نمایان است.

سرویس امنیتی اوکراین همچنین تاکید کرد که شاهد افزایش حملات بهره‌برداری از شبکه‌های رایانه‌ای(سی ان ایی) بوده که به منظور عملیات شناسایی و جاسوسی استفاده می‌شود.

به گزارش «تایمز»، این سرویس، مجموعه‌ای از یادداشت های اطلاعاتی را ارائه کرد که گمان می‌رود توسط کشوری دیگر تهیه شده و در آن، گستره رخنه اطلاعاتی توضیح داده شده که شامل اهداف هسته‌ای بوده است.