خانه / اخبار مهم روز / دبیرکل سازمان ملل خواهان تحقیق درباره کشتار غیرنظامیان اوکراینی در شهر بوچا شد

دبیرکل سازمان ملل خواهان تحقیق درباره کشتار غیرنظامیان اوکراینی در شهر بوچا شد

دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار تحقیق منجر به پاسخگویی درباره کشتار غیرنظامیان اوکراینی در شهر بوچا شد. مقام‌های شهر بوچا در نزدیکی کی‌یف گفتند نیروهای روسیه هنگام عقب‌نشینی بیش از ۳۰۰ غیرنظامی را کشتند و در این کشتار دست‌کم ۵۰ نفر را با شلیک گلوله به مغز اعدام کرده‌اند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت از تصاویر غیرنظامیان کشته شده در شهر بوچا به شدت شوکه شده و خواستار تحقیقات مستقلی است که به پاسخگویی موثر در قبال این کشتار منجر شود.

بنابر گزارش‌ها، نیروهای روسی بیش از ۳۰۰ غیرنظامی را پیش از عقب‌نشینی خود از شهر بوچا در نزدیک کی‌یف کشته‌اند. برخی گزارش‌ها تعداد کشته شدگان بسیار بیشتر عنوان کردند و گفتند که نیروهای روسیه فقط در یک مورد ۴۱۰ نفر را در یک گور دسته جمعی دفن کرده‌اند.

همزمان ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، نیز ابعاد کشتار غیرنظامیان به دست نیروهای روسیه را بسیار گسترده توصیف کرد و گفت که صدها نفر از جمله غیرنظامیان در بوچا و شهرهای دیگر استان کی‌یف کشته شده‌اند.

زلنسکی افزود که از آنگلا مرکل صدراعظم سابق آلمان و نی‌کولا سارکوزی رییس‌جمهور سابق فرانسه دعوت می‌کنم به شهر بوچا بیایند تا ببینند ۱۴ سال امتیاز دادن به روسیه منجر به چه چیزی شده است.

تاراس شاپروسکی، معاون شهردار بوچا، با تاکید براینکه مقامات مسکو مرتکب جنایات جنگی شده‌اند، گفت که پس از عقب‌نشینی روسیه جسد حدود ۳۰۰ غیرنظامی را پیدا کرده‌ایم که مقام‌های اوکراینی تاکنون از این تعداد، تاکنون ۵۰ مورد را به عنوان اعدام‌ و قتل فراقانونی به دست نیروهای روسیه ثبت کرده‌اند.

آناتولی فدوروک، شهردار بوچا، نیز گفت: هر جنگی قوانینی برای غیرنظامیان دارد اما روس‌ها نشان داده‌اند که آگاهانه غیرنظامیان را می کشند.

شرکت مکسار نیز تصاویر ماهواره‌ای از گودالی به‌طول نزدیک به ۱۴ متر در اطراف کلیسایی در شهر بوچا، نزدیک به کی‌یف، پایتخت اوکراین منتشر کرد که بنا بر گزارش‌ها، دست‌کم ۴۱۰ غیرنظامی اوکراینی پس از قتل‌عام به‌دست نیروهای روسیه، در آن دفن شده‌اند.

این تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که حفاری برای دفن کشته شدگان در این محدوده از ۱۰ مارس آغاز شده و تا ۳۰ مارس، زمان عقب‌نشینی نیروهای روسیه از بوچا ادامه داشته است.

به گزارش رویترز، در شهر بوچا به غیرنظامیان اوکراینی با دست‌های بسته شلیک شده است و آناتولی فدوروک شهردار بوچا و معاونش گفتند که نیروهای روسی این غیرنظامیان اوکراینی را با شلیک گلوله به مغزشان «اعدام» کرده‌اند.

این خبرگزاری تاکید کرد که شلیک گلوله به مغز افرادی که لباس غیرنظامی بر تن داشته و دست‍هایشان با با پارچه سفید بسته شده بود، از فاصله نزدیک انجام شده است.

رویترز افزود که پارچه سفیدی که دست کشته شدگان با آن بسته شده بود احتمالا همان بازوبندهایی است که سربازان روسیه در مدت اشغال این شهر، ساکنان را مجبور کرده بودند برای شناسایی ببندند.

در همین حال، وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه در بیانیه‌ای کشتار غیر نظامیان اوکراینی در بوچا را رد کرد و گفت که نیروهای روسیه در مدت تصرف این شهر حتی با یک نفر از ساکنان بوچا خشونت نکرده‌اند.

معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز گزارش‌ها درباره کشتار غیرنظامیان در بوچا را «فتنه‌انگیزی» خواند و افزود: «با توجه به فتنه‌انگیزی آشکار افراطی‌های اوکراینی درباره بوچا، خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت شده‌ایم.»

آمریکا، بریتانیا، کانادا، ناتو و اتحادیه اروپا روز یکشنبه روسیه را عامل «قتل‌عام» صدها نفر از ساکنان شهر بوچا در نزدیکی کی‌یف پایتخت اوکراین، دانستند و مسکو را به دلیل ارتکاب «جنایات جنگی» محکوم کردند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با اشاره به اجساد اوکراینی‌های کشته شده در شهر بوچا گفت: این واقعیت تا زمانی که وحشیگری روسیه علیه اوکراین ادامه دارد، هر روز اتفاق می‌افتد.

وزیر خارجه آمریکا افزود که ایالات متحده در مستند کردن «جنایات جنگی» نیروهای روسیه در اوکراین مشارکت خواهد کرد تا مسئولان آن جنایات پاسخگو شوند.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، نیز گفت که ما قتل غیرنظامیان اوکراینی به دست نیروهای روسیه را به شدت محکوم می‌کنیم و مسئولان این کشتار عمدی و وحشتناک به دست عدالت سپرده خواهند شد.

وزیر خارجه کانادا نیز با تاکید براینکه کشتار غیرنظامیان بی‌گناه در اوکراین، از جمله در بوچا، تکان‌دهنده است، گفت: کانادا از پاسخگو کردن عاملان این جنایات از به کار گرفتن هیچ ابزاری، از جمله حمایت از تحقیقات درباره جنایات جنگی روسیه، دریغ نمی‌کند.