با تصویب مجمع عمومی سازمان ملل، عضویت روسیه در شورای حقوق بشر تعلیق شد

مجمع عمومی سازمان ملل روز پنجشنبه ۱۸ فروردین به قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تعلیق عضویت روسیه از شورای حقوق بشر این سازمان رای موافق داد.

این قطعنامه با ۹۳ رای موافق، ۲۴ رای مخالف و ۵۸ رای ممتنع به تصویب رسید و عضویت روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل را به حال تعلیق درآورد.

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین از این تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل استقبال کرد.

در مذاکرات پیش از رای‌گیری، سرگی کیسلیتسیا نماینده اوکراین، با استناد به منشور سازمان ملل متحد اخراج روسیه از شورای حقوق بشر را یک ضرورت خواند و گفت تعلیق عضویت روسیه از این شورا «نه یک گزینه انتخابی، بلکه امری ضروری است».

او تاکید کرد: «روسیه نه تنها حقوق بشر را نقض می‌کند بلکه بنیان صلح و امنیت جهانی را به لرزه درآورده است.»

با این حال گنادی کوزمین، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل، در این نشست گفت: ادعاهای دروغین و مبتنی بر رویدادهای جعلی علیه روسیه را رد می‌کنیم.

پیش از این خبرگزاری رویترز خبر داده بود که نمایندگی روسیه در سازمان ملل با ارسال نامه‌ای به کشورهای عضو این سازمان تهدید کرده است که رای مثبت یا ممتنع آنان به این قطعنامه را یک «حرکت غیردوستانه» تلقی می‌کند و روابط آنها با روسیه با پیامدهای منفی روبه‌رو خواهد شد.

نمایندگی روسیه در سازمان ملل از اظهار نظر در مورد این نامه خودداری کرده است.

آمریکا روز دوشنبه اعلام کرده بود که با ارائه قطعنامه‌ای به مجمع عمومی سازمان ملل، خواستار تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل به علت جرایم این کشور در اوکراین می‌شود.

کشتار بوچا، شهری در نزدیکی کی‌یف، در روزهای اخیر بازتاب گسترده‌ای داشته و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار تحقیقات مستقل درباره آن شده است.

وزیران خارجه هفت کشور صنعتی جهان نیز «وحشیگری‌های روسیه» در بوچا و برخی دیگر از شهرهای اوکراین را به شدت محکوم کرده‌اند.

به گفته مقام‌های شهر بوچا، نیروهای روسیه هنگام عقب‌نشینی بیش از ۳۰۰ غیرنظامی را کشتند و در این کشتار دست‌کم ۵۰ نفر را با شلیک گلوله به مغز از پای درآوردند.

شرکت مکسار نیز تصاویری ماهواره‌ای از گودالی به طول نزدیک به ۱۴ متر در اطراف کلیسایی در این شهر منتشر کرد که بنا بر گزارش‌ها، دست‌کم ۴۱۰ غیرنظامی اوکراینی پس از قتل‌عام به‌دست نیروهای روسیه، در آن دفن شده‌اند.