زلنسکی: روسیه باید به دست عدالت سپرده شود

در حالی که اوکراین در تازه‌ترین موضع خود، خواهان «سپردن روسیه به دست عدالت» شده، رئیس دستگاه دیپلماسی مسکو از عقب‌‌نشینی کییف از مفاد پیشنهادات قبلی خود در مذاکرات استانبول خبر داد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، پنج‌شنبه 7 آوریل از کشورهای غربی خواست تا روسیه را به عدالت بسپارند و تاکید کرد که اقدامات مسکو، نه تنها در ضدیت با اوکراین بلکه اروپا را نیز هدف قرار می‌دهد.

زلنسکی در سخنرانی خود از طریق ارتباط ویدئویی خطاب به پارلمان یونان گفت: «می‌توانیم به روسیه و هر متجاوز دیگری این درس را بدهیم که کسانی که جنگ را انتخاب می‌کنند، همیشه بازنده می‌شوند. کسانی که با بحران اقتصادی و بحران انرژی از اروپا باج‌گیری می‌کنند، همیشه بازنده هستند.»

او بار دیگر فراخوان خود از جهان آزاد و دموکراتیک برای تحریم نفت روسیه و حذف کامل بانک‌های این کشور از سیستم مالی جهانی را تکرار کرد.
زلنسکی گفت: «بیایید صادق باشیم… از ابتدا، اقدامات روسیه نه تنها علیه اوکراین، بلکه علیه اروپا نیز انجام گرفت.»

رئیس جمهوری اوکراین همچنین خواستار تحریم همه بانک‌های روسیه و ممنوعیت ورود کشتی‌های مسکو به بنادر شد تا توانمندی کرملین برای تامین مالی جنگ، دچار مشکلی جدی شود.

او افزود: «روسیه خیال می‌کرد که شکست‌ناپذیر است و می‌تواند بدون روبرو شدن با مجازات، هر کاری را که بخواهد انجام دهد. ما باید جلوی آنها را بگیریم. ما باید روسیه را به دست عدالت بسپاریم.»

«هدف بلندمدت روسیه تصرف اوکراین است»
در همین راستا، هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین پنج‌شنبه گفت که هدف بلندمدت روسیه، تصرف تمام اوکراین است، اگر چه در کوتاه مدت، بر نبرد در شرق اوکراین متمرکز شده است.

مالیار افزود: نیروهای روسی، می‌کوشند تا در اوکراین وقت بخرند. مسکو، عملیات اطلاعاتی خود را در اوکراین تشدید کرده و بهترین شیوه را برای مبارزه با نیروهای اوکراینی آموخته است.

مالیار در نشست خبری از طریق ارتباط ویدیویی، گفت: «هدف اصلی روسیه، تصرف کل خاک اوکراین بوده و همچنان بر آن اصرار دارد. روسیه قصد داشت این کار را به سرعت انجام دهد، اما حمله برق‌آسای پوتین با شکست روبرو شد. با این وجود روسیه از برنامه خود برای تصرف تمامی خاک اوکراین دست نکشیده است.»

لاوروف اوکراین را به توقف مذاکرات صلح متهم کرد
از سوی دیگر، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، پنج‌شنبه 7 آوریل، اعلام کرد که اوکراین پیش‌نویس توافق جدیدی را به مسکو ارائه داده و از برخی پیشنهادات قبلی در جریان مذاکرات استانبول، دست کشیده است.

کییف اما در واکنش به این ادعا تاکید کرد که «اتهامات لاوروف علیه اوکراین مبنی بر پس گرفتن پیشنهادات طرح شده در گفت‌وگوهای استانبول، با هدف سرپوش گذاشتن بر کشتار بوچا است.»

لاوروف در ادامه گفت روسیه به مذاکرات با اوکراین ادامه خواهد داد و پیش‌نویس توافق جدیدی را ارائه خواهد کرد.

او با بیان این که درخواست اوکراین برای ملاقات میان پوتین و زلنسکی به هدف گفت‌وگو در مورد دونباس و کریمه، غیرقابل قبول است، یادآور شد که زلنسکی قبلاً بارها اعلام کرده بود که این نشست تنها پس از توقف درگیری‌ها می‌تواند برگزار شود.

وزیر خارجه روسیه با تاکید بر این که اوکراین به دنبال تضعیف مذاکرات است، افزود واشینگتن، زلنسکی را به ادامه جنگ سوق می‌دهد.

شایان ذکر است که به‌رغم انجام چندین دور از مذاکرات میان طرف‌های جنگ اوکراین علمیات‌های نظامی در این کشور همچنان ادامه یافته و در تحولی جدید نیروهای روسیه با تغییر آرایش نظامی نیروهای خود را به مناطق شرق اوکراین و دونباس متمرکز کرده‌‌اند و آن طور که مقامات غربی اعلام کردند جنگ در اوکراین احتمالا ماهها و یا حتی سال‌ها به طول خواهد انجامید.