رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا با حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی مخالفت کرد

ژنرال مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، نیروی قدس سپاه پاسداران را یک سازمان تروریستی خواند و با حذف احتمالی آن از فهرست سازمان‌های تروریستی مخالفت کرد.

مارک میلی در نشست روز پنج‌شنبه کمیته نیروهای مسلح سنا گفت: «به نظر شخص من، نیروی قدس سپاه پاسداران یک سازمان تروریستی است و از حذف آنها از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی حمایت نمی‌کنم.»

در این نشست که با حضور مارک میلی و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، تشکیل شد، دن سالیوان، سناتور جمهوری‌خواه، نظر شخصی این دو مقام نظامی را درباره احتمال حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی پرسید.

در حالی که مارک میلی نظر شخصی خود را درباره تروریستی بودن نیروی قدس سپاه پاسداران به صراحت اعلام کرد، وزیر دفاع دولت بایدن گفت درباره «مذاکراتی که هنوز در جریان است» اظهارنظر نمی‌کند.

لوید آستین همچنین خاطرنشان کرد که درباره توصیه احتمالی خود به رییس‌جمهوری آمریکا گمانه‌زنی نخواهد کرد.

به گفته مذاکره‌کنندگان در گفت‌وگوهای وین، تقاضای ایران برای حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی به بزرگ‌ترین مانع بر راه رسیدن به توافق تبدیل شده است.

این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه چین روز پنج‌شنبه گفت مذاکرات احیای برجام وارد مرحله نهایی شده و همه طرف‌ها در مورد قسمت اعظم متن توافق به اجماع رسیده‌اند.

در همین حال، تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه در مصاحبه با آرش اعلایی، خبرنگار ایران اینترنشنال، گفت دولت بایدن مفاد توافق احتمالی با ایران را به علت فاجعه‌بار بودن آن از کنگره پنهان می‌کند.

این سناتور جمهوری‌خواه گفت: در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته‌ای با ایران، دولت بایدن باید به سیاست فشار حداکثری بازگردد و تحریم‌ها را اجرا کند.

پیش‌تر نیز آگوست فلوگر، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، در مصاحبه با آرش اعلایی، خبرنگار ایران اینترنشنال، گفت: «بسیار مهم است که ما در مقابل بزرگترین دولت حامی تروریسم(ایران) بایستیم. خروج سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی نیز باید به تایید کنگره برسد و صدای ما باید شنیده شود.»

چیپ روی، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، نیز در مصاحبه با آرش اعلایی، خبرنگار ایران اینترنشنال گفت: «حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی یک سیاست احمقانه و اشتباه تمام عیار است.»

او افزود: «بایدن و دموکرات‌ها هر کاری انجام می‌دهند تا از رژیم ایران حمایت کنند حتی به حدی که امنیت ملی آمریکا و اسرائیل تضعیف شود.»

در همین حال، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه صربستان گفت: آمریکا باید به جای زیاده‌خواهی، ایجاد کندی و مانع در مسیر توافق وین، با رویکردی واقع‌بینانه رفتار کند.