روز جمعه تهران آلوده‌ترین شهر جهان شد

به گفته یک موسسه جهانی رصد کننده شاخص کیفیت هوا در کشورهای مختلف، تهران در روز جمعه ۱۹ فروردین آلوده‌ترین شهر جهان بود؛ سازمان هواشناسی نیز اعلام کرد روزهای آینده ۲۶ استان ایران درگیر گرد و غبار خواهند بود.

موسسه «آی.کیو.ایر» که شاخص کیفیت هوا در کشورها را منتشر می‌کند، روز جمعه در جدول رده‌بندی خود تهران را به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان گزارش کرد.

بر اساس داده‌های منتشر شده در وبسایت این موسسه، روز جمعه پس از تهران شهرهای پکن در چین، چیانگ‌مای در تایلند، هانوی در ویتنام و بانکوک در تایلند در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار داشتند.

شاخص کیفیت هوای مناطق مختلف تهران در روز جمعه بین ۴۹۰ تا بیش از ۵۰۰ یعنی وضعیت‌های خطرناک و بسیار خطرناک در نوسان بود.در پی گسترش گرد و غباری که مقامات ایران می‌گویند منشا آن از کشور عراق است، تهران، روز جمعه، ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ به آلوده‌ترین شهر جهان تبدیل شده و شاخص آلودگی هوا در این شهر به عدد ۵۰۰ رسیده است.

با این حال، مقامات تهران از اعلام تعطیلی شهر برای روز شنبه ۲۰ فروردین خودداری کرده‌اند. محسن منصوری، استاندار تهران در این باره گفته « با توجه به بهبود شرایط آلودگی هوا در چند ساعت گذشته و کاهش شاخص ما تهران را تعطیل نکردیم.»

«محمد اصغری»، کارشناس سازمان هواشناسی درباره منشا آلودگی هوای کشور به رسانه‌های ایران گفته است که «چشمه‌های تولید گردوخاک در شمال عراق و کشور‌های سوریه و عربستان» همچنان باقی است.این کارشناس هواشناسی همچنین مدعی شده که «کم‌بارشی»، عامل این چشمه‌های تولید گرد و خاک، به خصوص در عراق است و این وضعیت تا مرداد‌ماه سال جاری باقی خواهد ماند.

او در ادامه گفته است که «استان‌های مرزی از جمله کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان و آذربایجان غربی» تا مرداد‌ماه، هم‌چنان درگیر گرد و خاک می‌مانند.

بنا به گفته محمد اصغری، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که در حال حاضر استان‌های آذربایجان غربی، کرمانشاه، مرکزی، البرز، زنجان، قم، تهران و قزوین، تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

این کارشناس سازمان هواشناسی ایران همچنین ابراز امیدواری کرده که از ساعات پایانی روز جمعه ۱۹ فروردین‌ماه، جبهه هوایی وارد کشور می‌شود که با خود باران به همراه خواهد داشت و «تا روز یکشنبه استان‌های زنجان، تهران، قم، مرکزی، همدان، البرز، مرکزی و استان‌های شمال شرق و آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، تهران، البرز، قم، همدان و اردبیل را تحت تاثیر قرار داده و گردوخاک معلق در هوا را خواهد شست.»

همزمان با این اظهار نظر، «حامد یزدی مهر»، مدیر کل مدیریت بحران استان تهران نیز اعلام کرده است که «جلسه فوری اضطرار آلودگی هوا» برگزار می‌شود و احتمالا تهران تعطیل خواهد شد.

وزارت بهداشت به شهروندان ساکن تهران توصیه کرد از خانه خارج نشوند و اورژانس نیز گفت اتوبوس آمبولانس در میادین اصلی پایتخت مستقر می‌کند.

همچنین بر اساس مصوبه کمیته اضطرار آلودگی هوا، دیدار تیم‌های فوتبال پرسپولیس و آلومینیوم اراک که قرار بود روز شنبه در تهران برگزار شود به تعویق افتاده است.

به گفته سخنگوی شهرداری تهران، کمیته اضطرار آلودگی هوا به ریاست استاندار قرار است در جلسه شامگاه جمعه درباره تعطیلی شنبه تصمیم‌گیری کند.

مطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران، منشأ آلودگی هوا در روز جمعه را «کانون گرد و غبار کشورهای غرب و شمال غربی ایران» و «ناشی از پدیده تغییر اقلیم، خشکسالی و بیابان‌زایی» خواند.

اما صادق ضیائیان، رییس مرکز ملی پیش‌بینی مخاطرات هوا، گفت که غبارهای موجود در هوا هم منشا داخلی دارند و هم منشا خارجی اما سهم هر یک از آنها قابل تفکیک نیست.

روز جمعه کیفیت هوا در استان‌های مجاور تهران، از جمله البرز و زنجان، نیز «بسیار خطرناک» اعلام شد.

کیفیت هوای استان‌های کرمان و سمنان نیز ناسالم برای گروه‌های حساس اعلام شده است.

وضعیت هوا در استان‌های غربی ایران نیز بسیار خطرناک اعلام شده و سازمان هواشناسی از توسعه گرد و غبار و وزش باد شدید موقت در استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان در روز شنبه خبر داد.

به گفته این سازمان، توده گرد و غباری که وارد ایران شده در روزهای آینده ۲۶ استان از جنوب غربی تا شمال شرقی کشور را درگیر خواهد کرد و این وضعیت تا یکشنبه ادامه خواهد داشت.در حالی مقامات ایران «کم بارشی» در کشورهای همسایه را مقصر این موضوع اعلام می‌کنند، که کارشناسان می‌گویند خشک‌سالی‌های پی‌در‌پی و استفاده بیش از حد از منابع آبی زیر‌زمینی، عامل این خشکیدگی و افزایش گرد و غبار است.

سازمان هواشناسی همچنین درباره احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و صاعقه در روزهای آینده هشدار داده است.