پنتاگون از ارسال 1400 موشک «استینگر» و 500 موشک «جاولین» به اوکراین خبر داد

پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، فهرست سلاح‌های دفاعی ارسالی به اوکراین را 1400 موشک استینگر، 500 موشک جاولین، 7000 قبضه سلاح سبک و 50 میلیون گلوله اعلام کرد.

پنتاگون، جمعه 8 آوریل، تاکید کرد که ایالات متحده صدها پهپاد از نوع «سوئیچ‌بلید» نیز به ارتش اوکراین تحویل داده است.

وزارت دفاع آمریکا همچنین بیان داشت که سلاح‌های مورد نیاز اوکراین از طریق متحدان و شرکا به این کشور ارسال می‌شود.

این در حالی است که سازمان ملل متحد روز گذشته با اکثریت آراء عضویت روسیه در شورای حقوق بشر را تعلیق کرد.

همزمان جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گزارش‌ها درباره تجاوز، شکنجه و اعدام گروهی شهروندان توسط نیروهای روسی در اوکراین را «اهانت به انسانیت» توصیف کرد.

بایدن با استقبال از تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل، اظهار داشت، «با ارائه شواهد و مستندات محکم، جای هیچ انکاری درباره ارتکاب جنایات جنگی توسط ارتش روسیه در اوکراین باقی نمی‌ماند.»

پیشتر کاخ سفید در اطلاعیه‌ای به نقل از رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده بود که «نیروهای روسیه در اوکراین مرتکب جنایات جنگی شده و از این پس امکان حضور این کشور در شورای حقوق بشر وجود ندارد.»

کاخ سفید تاکید کرد، واشینگتن با دیگر کشورها برای جمع‌آوری شواهد جهت محاکمه مقامات روسی، افزایش فشار اقتصادی و منزوی‌کردن مسکو‌ همکاری خواهد کرد.

رئیس جمهوری آمریکا اشاره کرد، تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر نشان داد که جنگ پوتین علیه اوکراین باعث انزوای بین‌المللی مسکو شده است.

بایدن افزود، «تصاویر دریافتی از بوچا و دیگر مناطق اوکراین در هنگام عقب‌نشینی نیروهای روسیه هولناک است.»

تهاجم روسیه
تهاجم نظامی 6 هفته‌ای روسیه به اوکراین باعث خروج حدود 4 میلیون نفر از این کشور، آوارگی نیمی از ساکنان و کشته و زخمی‌شدن هزاران اوکراینی شده است.

این تهاجم شماری از شهرهای اوکراین را نیز به‌طور کامل ویران کرد و به اعمال تحریم‌های بی‌سابقه علیه اقتصاد و مقامات روسیه منجر شد.

پیشتر نیز دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین با ابراز تاسف از افزایش قربانیان این جنگ، گفته بود که پیشروی نیروهای روسیه در خاک اوکراین بر خلاف پیش‌بینی‌ها کاهش یافته است.

همزمان میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه هم خاطرنشان کرد، اقتصاد کشورش پس از اعمال تحریم‌های گسترده غرب با شرایط سخت و بی‌سابقه‌ای طی سه دهه اخیر مواجه است.

مسکو اعلام کرده بود، عملیات نظامی ویژه ارتش روسیه در 24 فوریه با هدف خلع سلاح اوکراین و ریشه‌کنی گرایش‌های نئونازیسم در این کشور بوده اما کشورهای غربی این سخنان را بهانه‌ای برای تهاجم و اشغال اوکراین دانسته‌اند.