وکلای آمریکایی برای جلوگیری از توافق دولت بایدن با ایران دست به اقدام قانونی می‌‌زنند

واشینگتن فری بیکن گزارش داد بنیاد حقوقی «اول آمریکا»، متشکل از وکلای محافظه‌کار، در ابلاغیه‌ای به دولت بایدن اعلام کرد قصد دارد با هدف جلوگیری از هر توافق دولت ایالات‌متحده با ایران که به تایید کنگره نرسیده باشد، اقدام قانونی در پیش گیرد.

این ابلاغیه همچنین از کاخ سفید، وزارت خارجه و سایر نهادهای فدرال خواست تمام اسناد داخلی و مکاتبات مربوط به احیای برجام را نگه دارند تا در آینده در دادگاه بتوان به آنها استناد کرد.

این بنیاد حقوقی در بیانیه خود خاطرنشان کرد که از سال ۲۰۱۵ تا کنون شرایط بسیار فرق کرده و جمهوری اسلامی در این مدت بسیاری از شرایط برجام را نقض کرده است.

به گزارش واشینگتن فری بیکن، این بنیاد حقوقی امیدوار است که با این اقدام، اجرای توافق احتمالی با ایران در یک روند قانونی طولانی به تعویق بیافتد.

اسکات پری، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، که گزارش بنیاد حقوقی «اول آمریکا» را درباره این ابلاغیه دریافت کرده به واشینگتن فری بیکن گفت: این اقدام قانونی باعث می‌شود دولت بایدن در همه تصمیم‌گیری‌های خود در این فرایند تجدیدنظر کند و نتواند به فکر نقض قانون باشد.

اسکات پری خاطرنشان کرد که دولت بایدن در تلاش بوده جزییات توافق احتمالی با ایران را از کنگره مخفی کند و در نشست‌های مختلفی که کمیته‌های مختلف کنگره در این مورد برگزار کرده‌اند، نتوانسته‌اند از نمایندگان دولت بایدن پاسخ مشخصی برای پرسش‌های خود دریافت کنند.

تد کروز، عضو جمهوری‌خواه سنا، به واشنگتن فری بیکن گفت: دولت بایدن در روند مذاکرات احیای برجام به دنبال دور زدن کنگره است، زیرا می‌داند چنین توافقی در کنگره رای کافی نخواهد آورد.

کروز هشدار داد: دولت بایدن می‌خواهد تحریم‌های ایران در ارتباط با تروریسم را بردارد، میلیاردها دلار برای انجام پروژه‌های هسته‌ای ایران به گاوصندوق ولادیمیر پوتین بریزد، صدها میلیارد دلار به آیت‌الله‌ها بدهد تا موشک‌های خود را در سراسر خاورمیانه گسترش دهند و ایران را در مسیری هموار برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای قرار دهد.

در همین حال، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست خبری پنج‌شنبه خود در واکنش به گزارش‌های اخیر رسانه‌های ایران مبنی‌بر آزادسازی قریب‌الوقوع پول‌های بلوکه شده ایران گفت: «هیچ پیشرفت قابل ملاحظه‌ای برای اعلام کردن نداریم.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، نیز تاکید کرد که جو بایدن توافقی که خطر برنامه هسته‌ای ایران را کاهش ندهد امضا نخواهد کرد.

از سوی دیگر، جونی ارنست، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی، هشدار داد در شرایطی که روسیه به تهاجم غیرقانونی خود به اوکراین ادامه می‌دهد و دشمنان آمریکا جسور شده‌اند، زمان اشتباهی برای مذاکره درباره توافق جدید با ایران است.

کلودیا تنی، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، نیز گفت: «با توجه به خبرهای نگران‌کننده‌ای که از مذاکرات هسته‌ای با ایران به گوش می‌رسد، می‌توانم بفهمم که چرا رابرت مالی خود را از کنگره پنهان می‌کند. حتی اگر این توافق غیر قابل دفاع باشد، او همچنان موظف است به سوالات پاسخ دهد.»

از سوی دیگر، دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری پیشین آمریکا، در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز گفت: «من به توافق با ایران که توافقی وحشتناک بود خاتمه دادم، اما آن توافق حتی بهتر از این یکی بود که در حال انجام است.»

دونالد ترامپ هشدار داد: توافق جدید با ایران که دولت بایدن در پی آن است می‌تواند به معنی «پایان اسرائیل» باشد «زیرا نقشه راه سریعی» برای این است که تهران سلاح اتمی داشته باشد.