نگرانی‌های بین‌المللی نسبت به تشدید خشونت‌ها در قدس

در حالی که شمار مجروحان درگیری روز جمعه نیروهای اسرائیلی با فلسطینیان در محوطه مسجد الاقصی بیش از ۱۵۰ نفر اعلام شده، نگرانی‌های بین‌المللی درباره تشدید تنش‌ها به ویژه با همزمانی سه مناسبت اسلامی، یهودی و مسیحی بالا گرفته است.

به گفته هلال احمر تشکیلات خودگردان فلسطینی، درگیری نیروهای اسرائیلی با فلسطینیان در محوطه مسجد الاقصی در روز جمعه ۱۵۸ زخمی برجای گذاشت و مجموع مصدومان در سرزمین‌های فلسطینی به ۲۲۴ نفر رسید.

اسرائیل گفته است شماری از جوانانی که چهره خود را پوشانده و پرچم‌های سازمان‌های فلسطینی را در دست داشتند پس از نماز صبح مسجد الاقصی به سوی ماموران سنگ پرتاب کردند و پلیس برای آنکه هزاران نمازگزار بتوانند ساعاتی بعد وارد الاقصی بشوند ناچار به حضور در صحن مسجد و مقابله با شورشیان شد.

حماس و سازمان‌های فلسطینی در روزهای اخیر جوانان را به برگزاری تظاهرات و درگیری با نیروهای اسرائیلی دعوت کرده و خواستار افزایش عملیات علیه اسرائیل شده بودند.

مقام‌های ارشد سازمان ملل، کشورها و نهادهای عربی، اتحادیه اروپا و وزارت خارجه آمریکا با ابراز نگرانی از رویدادهای روز جمعه، نسبت به تشدید خشونت‌ها هشدار داده‌اند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از تشدید خشونت‌ها در بیت‌المقدس عمیقا ابراز نگرانی کرد و از رهبران «تمامی طرف‌ها» خواست به آرام کردن وضعیت کمک کنند.

به گفته سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، او برای جلوگیری از تنش‌های بیشتر خواستار توقف فوری تحریکات در اماکن مقدس و رعایت احترام این اماکن شد.

سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه عرب و شمار زیادی از کشورهای عربی نیز در بیانیه‌‌هایی جداگانه درگیری نیروهای اسرائیلی در محوطه مسجد الاقصی را محکوم کرده و نسبت به شعله‌ور شدن تنش‌ها در بیت‌المقدس شرقی هشدار دادند.

اتحادیه اروپا و وزارت خارجه آمریکا نیز طرف‌ها را به خویشتن‌داری و رعایت احترام اماکن مقدس و تاریخی فراخوانده‌اند.

خشونت‌های روز جمعه در محوطه الاقصی در پی حملات تروریستی مرگبار در مناطق مختلف اسرائیل روی داد.

همچنین در حالی که نماز جمعه در مسجد الاقصی در سیزدهمین روز ماه رمضان برپا می‌شد، این ایام پس از دو دهه با روزهای مقدس ادیان یهودی و مسیحی نیز همزمان شده است.

مراسم مسیحی عید پاک روز یکشنبه ۲۸ فروردین است و آیین‌های یهودی عید پسح از «آدینه فطیر» در روز جمعه ۲۶ فروردین آغاز شد و تا سوم اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

پلیس اسرائیل روز پنجشنبه چند تن از یهودیان افراطی را که همزمان با «آدینه عید فطیر» قصد قربانی کردن در «تپه معبد» یا محوطه مسجد الاقصی و قبهالصخره را داشتند بازداشت کرد.

سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب در دو بیانیه‌ جداگانه‌ای ضمن محکومیت حمله نیروهای اسرائیلی به نمازگزاران در مسجد الاقصی آن را اقدامی در جهت جریحه‌دار کردن احساسات امت اسلامی دانسته و نسبت به شعله‌ور شدن تنش‌ها در قدس شرقی هشدار دادند.
به گزارش خبرنگار «العربیه»، جمعه 15 آوریل همزمان با تشدید خشونت‌ها در شهر قدس شرقی، بندر حیفا نیز شاهد زخمی شدن یک شهروند اسرائیلی به ضرب چاقو توسط یک فرد فلسطینی بود.
در همین رابطه، تور ونسلاند، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد در روند صلح خاورمیانه، طی بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی خود نسبت به وخامت اوضاع از همه طرف‌ها خواست فورا از هر آنچه موجب برانگیختن و تشنج بیشتر اوضاع شود، پرهیز کنند. او همچنین از رهبران سیاسی و مذهبی و تمام طرف‌های دیگر خواست، نهایت تلاش خود را در راستای کاهش تنش به‌کار گیرند.
وزارت خارجه آمریکا نیز بامداد شنبه در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی شدید واشینگتن نسبت به تشدید تنش‌ها و درگیری‌ها در قدس همه طرف‌ها را به خویشتن‌داری دعوت کرد.
اتحادیه اروپا نیز در موضع‌گیری مشابه طی بیانه‌ای ضمن تاکید بر لزوم برقراری آرامش، تاکید کرد که تشدید خشونت در کرانه‌باختری و مسجد الاقصی را با نگرانی دنبال می‌کند.
از سویی دیگر محمد شتیه، نخست وزیر فلسطین نیز به نوبه خود، «حمله نیروهای اشغالگر در سحرگاه جمعه به مسجد و نمازگزاران در ماه رمضان» را محکوم کرد و آن را نشانه خطرناک، در تحریک احساسات و نقض حقوق فلسطینیان دانست.
سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب نیز در دو بیانیه‌ جداگانه حملات اسرائیل را محکوم کرده و آن را جریحه‌دار کننده وجدان امت اسلامی دانسته و نسبت به شعله‌ور شدن اوضاع در قدس هشدار دادند.
بنا به اعلام هلال احمر فلسطین 224 نفر در عموم سرزمین‌های فلسطینی و از جمله آنها 158 نفر در شهر قدس طی درگیری‌های روز جمعه در پی یورش نیروهای اسرائیلی به مسجد الاقصی زخمی شدند.
نیروهای اسرائیلی با یورش به حریم مسجد الاقصی و شلیک بمب‌های صوتی، دودزای اشک‌آور و شلیک گلوله‌های پلاستیکی به سوی نمازگزاران و درگیری با آنها همچنین نزدیک به 400 نمازگزار فلسطینی را بازداشت کردند.