آلمان بودجه‌ی 3.2 میلیارد دلاری برای کاهش وابستگی به گاز روسیه تصویب کرد

وزارت دارایی آلمان در راستای کاهش وابستگی این کشور به گاز روسیه اعلام کرد، حدود 3 میلیارد یورو (معادل 3.2 میلیارد دلار) برای ایجاد پایانه‌های واردات گاز طبیعی مایع «ال‌پی‌جی» اختصاص داده است.

کریستین لیندنر، وزیر دارایی آلمان، جمعه 15 آوریل در توییتی نوشت: «وابستگی به واردات انرژی از روسیه باید فوری و به طور دائم کاهش یابد.»

او در ادامه افزود: «ایجاد پایانه‌های گاز طبیعی شناور، نقش بزرگی در این موضوع ایفا می‌کنند. بنابراین بودجه‌ای به این پروژه‌ها اختصاص خواهیم داد.»

وزارت دارایی آلمان هم اعلام کرد، این کشور در مجموع 2.94 میلیارد یورو برای اجاره کشتی‌های عظیم حمل‌کننده ال‌پی‌جی اختصاص داده است.

به‌دنبال حمله نظامی روسیه به اوکراین، کشورهای اروپایی به ویژه آلمان، درصدد کاهش وابستگی خود به واردات انرژی از روسیه هستند و در همین راستا، گاز طبیعی مایع را به عنوان جایگزینی قابل‌توجه در نظر دارند.

حدود 20 کشور در دنیا، از جمله استرالیا، قطر و آمریکا، گاز مایع را از راه دریا صادر می‌کنند.

گاز مایع به حالتی از گاز طبیعی گفته می‌شود که برای سادگی در انتقال و صادرات، به صورت موقت به مایع تبدیل می‌شود.

ایستگاه‌های شناور این امکان را فراهم می‌کنند که این انرژی از حالت مایع به حالت گاز تبدیل شده و پس از آن وارد خطوط لوله‌های انتقال قرار گیرد.

کشورهای اروپایی هفته گذشته اعلام کردند، اقدامات خود را برای کاهش وابستگی به گاز روسیه افزایش خواهند داد.

روسیه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سوخت فسیلی در جهان است و حدود 45 درصد از گاز اروپا در سال گذشته را تامین کرد.

آلمان نیز در سال‌های گذشته، به‌صورت متوسط 55 درصد از نیاز گازی خود را از روسیه و با خطوط لوله دریایی تامین کرده است.

به گفته وزارت اقتصاد این کشور، با پایان سه ماهه ابتدایی سال 2022، این میزان به 40 درصد کاهش یافته و آلمان علاوه بر تامین نیاز خود از طریق گاز طبیعی مایع، واردات خود از کشورهای هلند و نروژ را نیز افزایش داده است.

برخلاف برخی کشورهای اروپایی، آلمان برای تبدیل گاز مایع وارداتی خود، پایانه‌ شناور در اختیار ندارد. همین امر باعث شده تا به پایانه دیگر کشورهای اتحادیه اروپا وابسته شده و در میزان واردات گاز دچار محدودیت شود.

بر اساس گزارش رسانه‌های آلمانی، دولت این کشور با همکاری شرکایی از بخش خصوصی، در حال بررسی امکان اجاره 3 یا 4 کشتی در بنادر دریای بالتیک است.

به گفته دولت آلمان، امکان توقف کامل واردات گاز از روسیه تا پیش از میانه سال 2024 برای آلمان وجود ندارد، اما شماری از این پایانه‌ها را می‌توان تا زمستان آینده عملیاتی کرد.