آژانس پناهندگان سازمان ملل، طرح بریتانیا برای اعزام پناهجویان به روآندا را محکوم کرد

آژانس پناهندگان سازمان ملل می‌گوید پیشنهاد دولت بریتانیا برای اعزام پناهجویان غیرقانونی این کشور به روآندا، «غیرقابل قبول» و «ناقض قوانین بین‌المللی» است.

دولت بوریس جانسون پنج‌شنبه رسما از طرحی خبر داد که بر اساس آن، پناهجویان مجردِ مرد که از راه‌های قانونی از جمله کانال مانش وارد این کشور شده‌اند، با دریافت بلیت یک‌طرفه به روآندا اعزام می‌شوند.

بر اساس این طرح، پناهجویان اعزامی به روآندا می‌توانند برای دریافت اقامت در این کشور آفریقایی تقاضا دهند.

جیلیان تریگز، از دستیاران دبیرکل در کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، روز جمعه در واکنش به طرح ارائه شده از سوی دولت بوریس جانسون گفت که آژانس «به شدت برون‌سپاری مسئولیت اولیه برای بررسی وضعیت پناهندگی را محکوم می‌کند».

روآندا در شرق آفریقا، در میان کشورهای بوروندی، اوگاندا، تانزانیا و جمهوری دموکراتیک کنگو قرار دارد. دولت بریتانیا خود پیشتر در گزارش‌هایی به موارد متعدد نقض حقوق بشر در این کشور اشاره کرده است.

رئیس پیشین کمیسیون حقوق بشر استرالیا در مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی، این سیاست را «تحولی نگران‌کننده» دانست، به‌ویژه در شرایطی که میلیون‌ها پناهجوی اوکراینی به دلیل تهاجم روسیه به کشورهای دیگر پناه برده‌اند.

به نوشته روزنامه گاردین، خانم تریگز همچنین طرح بوریس جانسون را در عمل «ناکارآمد» خوانده و دولت بریتانیا را متهم کرده است که با این «حرکت نمادین» در صدد «سلب مسئولیت» از خود برای رسیدگی به وضعیت پناهجویانی است که از راه‌های غیرقانونی وارد این کشور می‌شوند.

سال گذشته میلادی، بیش از ۲۸ هزار مهاجر و پناهنده از اروپا به بریتانیا رفتند که تنش‌ها میان فرانسه و بریتانیا را افزایش داد.

دفتر نخست وزیری بریتانیا، مقابله با باندهای قاچاق انسان و افزایش عملیات لندن در کانال مانش را نشانه تعهد بوریس جانسون به رای‌دهندگانی عنوان کرده که از کمپین خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، موسوم به برگزیت، حمایت کردند.