حوثی‌ها با هدف اجرای سیاست‌های ایران دستیابی به صلح را ناممکن کرده‌اند

شورای وزیران کابینه جدید یمن، سه‌شنبه 19 آوریل اعلام کرد که شبه‌نظامیان حوثی با نقض آتش‌بس سازمان ملل و خصومت آشکار با یمنی‌ها تلاش می‌کنند در اجرای برنامه‌های توسعه‌طلبانه ایران در این کشور، هر روزنه امیدی برای صلح را مسدود کنند.

به گزارش خبرگزاری رسمی یمن، شورای وزیران این کشور در نشستی که شامگاه دوشنبه در عدن پایتخت موقت برگزار شد، موضوع ادامه نقض آتش‌بس سازمان ملل توسط حوثی‌ها و ضرورت حفظ آتش‌بس، بازگشایی جاده‌های تعز برای شکست محاصره هفت ساله شبه نظامیان حوثی علیه مردم این شهر را بررسی کرد.

شورای وزیران یمن، از سازمان ملل و فرستاده آن در این کشور خواست تا قاطعانه با نقض آتش‌بس توسط حوثی‌ها برخورد کند.

این شورا همچنین از نهادهای بین‌‌المللی خواست تا با فشار بر شبه‌نظامیان حوثی، این گروه را به اجرای تعهدات خود در چارچوب قطعنامه‌های سازمان ملل وادار کند.

شورای وزیران جدید یمن، گفت سوءاستفاده حوثی‌ها از وضعیت آتش‌بس برای بسیج بیشتر و ترتیب دادن اوضاع وخیم میدانی خود و نقض مکرر آتش‌بس، پروسه و روند صلح یمن را تهدید می‌کند.

کابینه جدید یمن از موفقیت‌های حاصل از گفت‌وگوهای طرف‌های یمنی که با میزبانی سعودی و نظارت شورای همکاری کشورهای عربی خلیج و با ابتکار عمل آنها برگزار شد، قدردانی کرد و گفت: «این موفقیت در دوره‌های آتی یمن به کار خواهد رفت».

شورای وزیران با اشاره به فضای مثبتی که بر رایزنی‌ها برای توافق و اجماع ملی حاکم بود، بر اهمیت همسویی همه یمنی‌ها برای شکست دادن پروژه توسعه طلبی ایران در یمن تاکید کرد.

کابینه یمن گفته است ایران از طریق شبه‌نظامیان حوثی که نیروی نیابتی تهران هستند، کشورهای منطقه خلیج و حمل و نقل بین‌المللی را با تهدید جدی مواجه کرده‌اند.

شورای وزیران همچنین بر تمایل دولت جدید یمن به هماهنگی کامل و مشترک برای ایجاد زمینه لازم برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی به‌منظور فراهم کردن منابع مالی لازم برای حمایت از اقتصاد این کشور تاکید کرد.

شورای وزیران ضمن تقدیر و قدردانی از کمک‌های مالی سعودی و امارات به اقتصاد یمن که بالغ بر 3 میلیارد دلار است، اعلام کرد، مرحله جدید مستلزم کار و فعالیت در دو مسیر است، اول تکمیل بازسازی دولت، و دوم جلوگیری از وخامت اقتصادی و بهبود سطح خدمات و غلبه بر شرایط دشوار زندگی مردم یمن.

کابینه یمن جدید همچنین پیش‌نویس بودجه دولت برای سال مالی 2022 را تصویب کرد و آن را برای تکمیل مراحل قانونی لازم به مجلس نمایندگان ارجاع خواهد داد.