تنش مرزی بین ایران و افغانستان؛ گذرگاه‌های اسلام قلعه و دوغارون بسته شدند 

مقامات محلی طالبان در ولایت (استان) هرات در غرب افغانستان خبر داده‌اند در پی افزایش تنش‌ مرزی میان نیروهای طالبان و سربازان ایرانی، مرز اسلام قلعه مسدود شده است.

مولوی همایون همت، معاون کمیساری طالبان در مرز اسلام قلعه، بعد از ظهر شنبه 23 آوریل (3 ثور) گفت، نیروهای طالبان یک خودرو (موتر) نظامی سربازان ایرانی که وارد خاک افغانستان شده بود را توقیف کرده است.

منابع محلی در مرز اسلام قلعه گفته‌اند، تنش‌ میان دو طرف زمانی بالا گرفت که نیروهای طالبان قصد داشتند یک جاده را در نقطه‌ مرزی در خاک افغانستان آسفالت کنند اما سربازان ایرانی مانع این کار شدند.

به گفته این منابع، یک خودروی نظامی ایران با پنج سرنشین برای ممانعت از آسفالت جاده وارد خاک اسلام قلعه شده بود و طالبان این خودرو را تصاحب کرده‌اند. سربازان ایرانی تاکنون موفق نشده‌اند خودرو را از نیروهای مرزی طالبان پس بگیرند.

به گفته شاهدان، نیروهای دو طرف در حالت آماده‌باش نظامی قرار گرفته‌اند اما تاکنون درگیری میان آنها رخ نداده است.

خبرگزاری «تسنیم» نیز گزارش داده است، در پی بروز اختلاف میان مرزبانان ایرانی با نیروهای طالبان در نقطه مرزی، مرز دوغارون موقتاً مسدود شد.

تنیسم افزوده است: «ظاهرا این امر از اقدام طالبان برای جاده‌سازی در نزدیکی مرز آغاز شده است. در حال حاضر مرزبانی ایران و هیات تحقیقات طالبان در حال گفتگو بر سر ماجرا هستند.»

در ویدیوهایی که از مرز اسلام قلعه نشر شده نیز دیده می‌شود که سربازان مرزی ایران و نیروهای طالبان در دو طرف مرز در فاصله نزدیک به حالت آماده‌باش در آمده‌اند و خودروهای نظامی نیز در نقطه مرزی به چشم می‌خورد.

پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، تنش‌های مرزی میان این گروه و ایران بیشتر شده است.

پیش از این زمانی‌ که ایرانی‌ها در 7 مارس (16 حوت) قصد لایروبی کانال «سیخ‌سر» را داشتند با ممانعت نیروهای طالبان روبرو شدند که به درگیری نیروهای مرزی انجامید.

به گفته منابع محلی، نیروهای طالبان و سربازان مرزی ایران در آن درگیری از سلاح‌های سنگین استفاده کردند.

روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان به نقل از منابع آگاه نوشت، در درگیری مذکور «دست‌کم چهار سرباز مرزی ایران کشته شدند» و یک «بلدوزر» ایرانی نیز آتش گرفت.