امانوئل مکرون برای بار دوم رئیس جمهور فرانسه شد

امانوئل مکرون با شکست مارین لوپن، نامزد راست افراطی برای دومین بار رئیس جمهور فرانسه شد.

طبق آمارهای اولیه، مکرون یک‌شنبه 24 آوریل در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه موفق شد حدود 58 درصد آرا را کسب کند در حالی که رقیب او موفق به کسب حدود 42 درصد آرا شده است.به گزارش خبرگزاری فرانسه، حدود 29 درصد واجدین شرایط نیز در این مرحله از انتخابات مشارکت نکردند.

همزمان لوپن با پذیرش شکست در انتخابات ریاست جمهوری، تاکید کرد که مبارزه سیاسی علیه مکرون را با حضور در انتخابات پارلمانی در ژوئن ادامه خواهد داد.

رهبران اروپایی نیز پیروزی مکرون را تبریک گفته و شارل میشل، رئیس شورای اروپا هم تاکید کرد که «اتحادیه اروپا برای پنج سال آینده بر همکاری فرانسه حساب خواهد کرد.»

میشل در توییتر نوشت، «در شرایط آشفته کنونی، به یک اروپای منسجم و فرانسه‌ای ملتزم به همکاری مشترک راهبردی در چارچوب اتحادیه نیازمندیم.»

اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا هم با ابراز خوشحالی از پیروزی مکرون تصریح کرد، با هماهنگی فرانسه و اتحادیه اروپا به راه خود ادامه خواهیم داد.
خبر خوش برای اروپا
ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا نیز در اطلاعیه‌ای رسمی با تبریک پیروزی مکرون آن را «خبری فوق‌العاده مسرت‌بخش برای کل اروپا» دانست.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز با تبریک پیروزی مجدد مکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، پاریس را از نزدیکترین متحدان لندن در جهان برشمرد.جانسون در توییتی به زبان فرانسه نوشت، «پیروزی دوباره امانوئل مکرون به عنوان رئیس جمهوری فرانسه را تبریک می‌گویم. فرانسه از مهمترین و نزدیکترین متحدان بریتانیا است. خوشحالم که مجددا با همکاری یکدیگر به مسائل دوجانبه و جهانی خواهیم پرداخت.»

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان نیز پیروزی مکرون را تبریک گفت و اظهار داشت، نتیجه انتخابات فرانسه پیام مهمی برای اروپا به همراه دارد.

او در پیامی توییتری ابتدا به زبان فرانسه به مکرون تبریک گفت و سپس به زبان آلمانی ادامه داد، «دوست گرامی امانوئل مکرون، پیروزی شما در انتخابات را تبریک می‌گویم. رای‌دهندگان فرانسوی با این انتخاب پیام مهمی به کل اروپا ارسال کردند. خوشحالم که همکاری مشترک و عالی خود را ادامه خواهیم داد.»