ایران به دنبال تقویت همکاری‌های نظامی-امنیتی با چین است

در جریان سفر ویو فنگ، وزیر دفاع چین، به تهران، مقام‌های بلند‌پایه حکومت ایران بر گسترش روابط همه‌جانبه با چین، از جمله در زمینه‌ مسائل نظامی-امنیتی، تاکید کردند.

خبرگزاری‌های داخلی ایران، هدف وزیر دفاع چین از سفر به ایران را «گفت‌وگو درباره آخرین تحولات بین‌المللی-منطقه‌ای» و «راه‌های ارتقای سطح تعاملات نیروهای مسلح» عنوان کردند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز روز چهارشنبه هفتم اردیبهشت نوشت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، در دیدار با وزیر دفاع چین، به او گفت که رابطه با چین، برای ایران «استراتژیک» است.

به گفته رئیسی، تقویت روابط ایران و چین، در «شرایط بحرانی و پرتنش کنونی»، تامین کننده امنیت منطقه و جهان است.محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، نیز روز چهارشنبه با وزیر دفاع چین، در تهران دیدار و گفت‌وگو داشت.

خبرگزاری داخلی ایلنا در گزارشی نوشت: «برگزاری رزمایش‌های مشترک با چین»، «تبادل تجربیات» و «مباحث آموزشی»، از محورهای اصلی گفت‌وگو رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران با وزیر دفاع چین است.

در بهمن‌ماه گذشته، ایران، روسیه و چین یک رزمایش مشترک دریایی با نام «رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲» در اقیانوس هند برگزار کردند. شعار این رزمایش مشترک «با هم برای صلح و امنیت» انتخاب شده بود.

در فروردین‌ماه گذشته، وزرای خارجه ایران و چین یک سند جامع همکاری موسم به «سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین» امضا کردند.

مفاد «سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین» هنوز محرمانه است و تنها گزارش‌های پراکنده و غیررسمی از آن منتشر شده است. با این حال، گفته می‌شود توسعه همکاری‌های نظامی-امنیتی از بخش‌های محوری «سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین» است.