بلینکن: تهدید ایران علیه مقامات آمریکایی همچنان ادامه دارد

وزارت خارجه آمریکا ماهانه بیش از دو میلیون دلار صرف حفاظت از مایک پمپئو و یکی از دستیاران پیشین او، بریان هوک، می‌کند.آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در اظهاراتی گفت که سپاه پاسداران همچنان به برنامه‌ریزی برای ترور مقامات ارشد کنونی و پیشین ایالات متحده ادامه می‌دهد، در حالی که مذاکرات برای توافق هسته‌ای ایران هنوز در جریان است.

اظهارات بلینکن در پاسخ به سوال سناتور تد کروز در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا بیان شد. سناتور کروز پرسید «آیا درست است که سپاه پاسداران بطور فعالانه در تلاش برای قتل مقامات ارشد سابق ایالات متحده است؟ بلینکن در تایید این موضوع گفت، «تهدید مداوم علیه مقامات فعلی و گذشته آمریکا وجود دارد.»

در ماه مارس، گزارش شد که اعضای سپاه پاسداران در حال طراحی ترور جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی بودند، و این درست در زمانی بود که دیپلمات‌های آمریکایی و ایرانی در وین بطور غیرمستقیم در حال نهایی کردن مذاکرات و نزدیک شدن به توافق بودند.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» ماه گذشته گفته بود به اسنادی دست یافته که‌ نشان می‌دهد دولت ایالات متحده برای تامین امنیت شبانه‌روزی مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین، و برایان هوک، نماینده پیشین آمریکا در امور ایران، ماهانه 2 میلیون دلار هزینه می‌کند.

بلینکن اضافه کرد: «تهدید جانی علیه مقامات پیشین و کنونی آمریکا ادامه دارد و دولت واشینگتن از هیچ تلاشی برای حفاظت از جان شهروندان و مقامات پیشین و کنونی آمریکا کوتاهی نخواهد کرد.»

با این وجود، اظهارات بلینکن برای اولین بار نشان داد که مقامات ایالات متحده در حال حاضر نیز توسط سپاه در معرض تهدید قرار دارند.

تهدیدات سپاه پاسداران علیه مقامات ارشد آمریکایی در حالی صورت می‌گیرد که مقامات ایران، همزمان خواهان حذف نام سپاه از فهرست «سازمان‌های تروریستی» هستند، و این خواسته «فرابرجامی» مذاکرات احیای برجام را در حال حاضر متوقف کرده است.

سناتور کروز صراحتاً از وزیر خارجه پرسید که آیا از سپاه پاسداران خواسته شده است که طرح ترور را متوقف کند؟ بلینکن پاسخ داد که «یکی از پیام‌های قدرتمندی که ما به آنها می‌فرستیم این است که باید از هدف قرار دادن مردم ما دست بردارند» با این حال او افزود که ایرانی‌ها در پاسخ گفتند که خود «بهتر می‌دانند برای رسیدگی به این مشکل باید چه کاری انجام دهند».

سپاه ایران تاکنون بارها بر عزم و تصمیم خود برای انتقام‌گیری قتل قاسم سلیمانی از مقامات آمریکا تاکید کرده است.

در همین زمینه علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه، دست کشیدن از طرح «انتقام» قتل قاسم سلیمانی در ازای لغو تحریم‌ها را «خیالی باطل» خواند و افزود: «هم آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بر گرفتن انتقام تاکید دارد و هم فرمانده سپاه گفته که انتقام حتمی است اما جا و مکان را ما تعیین می‌کنیم.»

چانه‌زنی‌های دیپلماتیک آمریکا با مقامات ایران در مورد مسئله تهدیدات سپاه، چه در زمینه ترور مقامات آمریکایی و چه در زمینه تنش‌آفرینی‌های منطقه‌ای، در حالی باعث تعلیق مذاکرات هسته‌ای شده است که مقامات آمریکایی در اوایل ماه فوریه تاکید می‌کردند ایران برای رسیدن به سطح توانایی برای تولید سلاح هسته‌ای تنها چند هفته وقت دارد.