زلنسکی: همه جنایتکاران روسی باید به عدالت سپرده شوند

در حالی که تهاجم روسیه در اوکراین برای شصت و ششمین روز متوالی ادامه دارد، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفت که موضع اوکراین، کاملاً روشن است، بر این مبنا که «هر جنایتکار روسی باید به دست عدالت سپرده شود.»

به گزارش خبرگزاری اوکراین، زلنسکی شنبه 30 آوریل بر تداوم تحقیقات در مورد آنچه او «جنایات ارتش روسیه علیه مردم اوکراین» خواند، تاکید کرد.

تحت پیگرد قرار دادن عاملان جنایات
رئیس جمهوری اوکراین تاکید کرد: «هر که باشند و هر کجا که پنهان شوند، همه آنها را یافته و مسئولیت را متوجه آنها خواهیم کرد.»
این اظهارات همزمان با اعلام پلیس کییف مبنی بر کشف یک گور دسته جمعی جدید در بوچا منتشر شد که به گفته پلیس، برخی اجساد با دست‌های بسته و علائم شکنجه، پیدا شدند.

جنایات جنگی و موارد نقض
شایان ذکر است که از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه در اوکراین در 24 فوریه، کییف روس‌ها را به ارتکاب جنایات جنگی و موارد نقض در این کشور متهم کرده است.

این اتهامات در هفته‌های گذشته، به ویژه پس از عقب‌نشینی ارتش روسیه از اطراف کییف (در اواخر مارس 2022) و کشف شماری گور دسته جمعی در برخی مناطق و خصوصا شهرک بوچا، تشدید شده است.

مسکو اما بارها این اتهامات را رد کرده و آنها را ساختگی به هدف مخدوش کردن چهره ارتش خود توصیف کرده است.
با این حال، بسیاری از کشورهای غربی اخیراً درخواست‌های خود را برای اجرای تحقیقات در مورد جنایات جنگی احتمالی در خاک اوکراین، افزایش داده‌اند.

در همین راستا وزیر خارجه هلند اعلام کرد تیمی تحت نظارت دیوان کیفری بین‌المللی از سوی این کشور برای انجام تحقیقات درباره وقوع جنایت‌های جنگی به اوکراین اعزام خواهد شد.

سازمان ملل متحد نیز دو روز پیش از روسیه خواست تا با توجه به احتمال وقوع چنین جنایاتی، با دادگاه کیفری بین‌المللی همکاری کند.