موساد طرح سپاه برای عملیات تروریستی در اروپا را خنثی کرد

شبکه تلویزیونی «ایران‌اینترنشنال»، به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که نیروی قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران ایران، قصد داشت با به‌کارگیری قاچاقچیان مواد مخدر، سه طرح ترور را در ترکیه، آلمان و فرانسه عملی کند.

روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آخرونوت»، شنبه 30 آوریل، به نقل از مقام‌های اسرائیلی تایید کرد که موساد، طرح جمهوری اسلامی برای ترور یک کارمند کنسولگری اسرائیل در استانبول ترکیه را خنثی کرده است.

در این طرح همچنین برای عملیات ترور یک ژنرال ارشد آمریکا در آلمان و یک روزنامه‌نگار در فرانسه برنامه‌ریزی شده بود.شبکه خبری وای‌نت با اشاره به این گزارش ایران اینترنشنال، روز شنبه از قول منابع اسرائیلی خبر داد که سازمان موساد طرح نیروی قدس برای ترور یکی از اعضای کنسولگری اسرائیل در استانبول را خنثی کرده است.

در این گزارش به جزییات بیشتری در این باره اشاره نشده است.

وای‌نت همچنین نوشته است این نخستین بار نیست که جمهوری اسلامی در پی هدف قرار دادن اسرائیلی‌ها در نقاط مختلف جهان و به ویژه در استانبول است.

این پایگاه خبری و همچنین برخی دیگر از رسانه های اسرائیل همچنین یادآور شده‌اند که پیش از انتشار گزارش ایران اینترنشنال و در هفته‌های گذشته اسرائیل درباره باقی ماندن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی، به طرق مختلف بر آمریکا و اعضای برجام فشار آورده است.

بر اساس گزارشی اختصاصی که روز جمعه ایران اینترنشنال به نقل از منابع دیپلماتیک منتشر کرد، عضو دستگیر شده نیروی قدس که در یک کشور اروپایی در بازداشت به سر می‌برد، اذعان کرده برای تهیه مقدمات سه ترور در ترکیه ، آلمان و فرانسه ۱۵۰ هزار دلار دریافت کرده است و بنا بوده پس از انجام قتل‌ها، یک میلیون دلار دیگر هم دریافت کند.

این فرد همچنین اذعان کرده که دستور داشته یک شهروند اسرائیلی شاغل در کنسولگری این کشور در استانبول، یک ژنرال ارشد آمریکایی در آلمان، و یک روزنامه‌نگار در فرانسه را به قتل برساند.

۲۲ بهمن سال گذشته نیز رسانه‌های ترکیه و اسرائیل خبر دادند که سازمان‌های اطلاعاتی این دو کشور طرح جمهوری اسلامی برای ترور یک تاجر اسرائیلی ساکن استانبول به نام یائیر گِلر را خنثی کرده و هشت نفر در رابطه با این نقشه که در انتقام کشتن محسن فخری‌زاده طراحی شده بود بازداشت شده‌اند.

یک روز پس از آن نیز کانال ۱۲ اسرائیل گزارش داد که موساد طی دو سال گذشته به خنثی کردن ۱۲ عملیات توطئه برای انجام حملات تروریستی علیه شهروندان اسرائیلی در ترکیه کمک کرده است.

همچنین در هفته‌های گذشته رسانه‌های ترکیه از صدور کیفرخواست برای چندین متهم پرونده ربایش مخالفان حکومت جمهوری اسلامی خبر داده‌اند.

بر اساس این گزارش، یک عضو یگان 840 نیروی قدس که طبق افشای ارتش اسرائیل «مسئول برنامه‌ریزی و آماده‌سازی زیرساخت‌های ترور در خارج از ایران است» اکنون به‌دلیل همکاری در این طرح در یک کشور اروپایی در بازداشت به سر می‌برد.

این عضو نیروی قدس اعتراف کرده است برای تهیه مقدمات این ترورها، 150 هزار دلار دریافت کرده و قرار بود پس از انجام قتل‌ها، یک میلیون دلار دیگر هم دریافت کند.

ایران‌اینترنشنال در ادامه به نقل از رسانه‌های اسرائیلی گزارش داد ماموران موساد یک مامور نیروی قدس سپاه به نام منصور رسولی را که در طرح ترور نقش داشته، در داخل ایران بازجویی کردند.

از سویی دیگر به گزارش “جروزالم پست”، سازمان جاسوسی اسرائیل، موساد برای خنثی کردن طرح ترور یکی از شهروندان خود در استانبول و یک ژنرال آمریکایی در آلمان، یک عضو نیروی قدس سپاه پاسداران به نام منصور رسولی را در داخل ایران ربوده و بازجویی کرده است.

در یک فایل صوتی که امروز شنبه منتشر و به منصور رسولی نسبت داده شده، عضو نیروی قدس سپاه پاسداران اعتراف می کند که او دستور داشته که با ایجاد یک سلول تروریستی یکی از کارکنان کنسولگری اسرائیل در استانبول، یک ژنرال آمریکایی در آلمان و یک خبرنگار ایرانی در فرانسه را به قتل برساند.

به نوشتۀ “جروزالم پست” اقدام موساد در ایران اگر نه بی سابقه دست کم نادر بوده است. “جروزالم پست” تصریح می کند که در موارد دیگر موساد همواره در همکاری با سرویس های اطلاعاتی خارجی آنهم در خارج از ایران می کوشد اقدام های مخرب جمهوری اسلامی ایران را خنثی کند.

جروزالم پست همچنین نوشته است که نیروی قدس در نظر داشته عملیات خود را در خارج از طریق یک کارتل قاچاق مواد مخدر به اجرا بگذارد و بابت آن نیز بیش از یک میلیون دلار بپردازد. به نوشتۀ روزنامۀ اسرائیلی، سازمان دهندۀ این قتل ها واحد ٨۴٠ نیروی قدس سپاه پاسداران مستقر در اروپا بوده است.

رسانه‌های ترکیه اخیرا از صدور کیفرخواست برای چند متهم پرونده آدم‌ربایی مخالفان رژیم جمهوری اسلامی خبر داده‌ بودند.