سازمان بهداشت جهانی: تعداد قربانیان کرونا ۱۵ میلیون نفر، یعنی سه برابر آمار رسمی است

سازمان بهداشت جهانی شمار مرگ‌های ناشی از کرونا در جهان را نزدیک به ۱۵ میلیون نفر اعلام کرد؛ این رقم حدود سه برابر آمار رسمی است که دولت‌ها گزارش کرده‌اند.

بر اساس تازه‌ترین گزارش سازمان بهداشت جهانی، تعداد جان‌باختگان کرونا از ژانویه ۲۰۲۰ تا ژانویه ۲۰۲۱ میلادی حدود ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر بوده است.

این در حالی است که آمار رسمی دولت‌ها در این مدت مجموع قربانیان کرونا را حدود پنج میلیون و ۴۰۰ نفر گزارش کرده است.

تازه‌ترین گزارش سازمان بهداشت جهانی که خبرگزاری رویترز آن را جامع‌ترین نگاه به همه‌گیری کرونا از ابتدا تاکنون توصیف کرده روز پنجشنبه منتشر شد.

آمار ذکر شده در این گزارش مجموع کسانی که مستقیم یا غیرمستقیم بر اثر وقوع همه‌گیری کرونا جان باختند را در برمی‌گیرد.

به گزارش رویترز، آمار رسمی مرگ و میر در برخی کشورها حتی پیش از شروع همه‌گیری نیز دقیق و به‌هنگام نبود و در برخی از کشورها حدود شش مرگ از هر ده مرگ ثبت و گزارش می‌شد.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، نیمی از مرگ‌های اعلام نشده فقط مربوط به هند است و آمار واقعی مرگ‌های ناشی از کرونا در این کشور به حدود چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر، یعنی ده برابر آمار رسمی، می‌رسد.

سمیرا اسما، دستیار مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، داده‌ها را «رگ حیاتی سلامت عمومی» و مورد نیاز برای ارزیابی و آموختن از رخدادهای زمان همه‌گیری خواند.

در ایران پیش از برخی کارشناسان و مقام‌های وزارت بهداشت گفته بودند آمار واقعی جان‌باختگان کرونا حدود ۲/۵ تا سه برابر بیش از آمار رسمی و گزارش‌شده است.