ند پرایس: آمریکا کماکان سپاه را سازمانی تروریستی به شمار می‌آورد

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا کماکان سپاه پاسداران ایران را یک «سازمان تروریستی» به شمار می‌آورد.

پرایس، سه‌شنبه 20 اردیبهشت، در مصاحبه‌ای با «العربیه» گفت: «شما بارها از وزیر خارجه [آنتونی بلینکن] شنیده‌اید که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عامل حملات تروریستی است. واضح است که ما نگران تهدیدی هستیم که سپاه ایجاد می‌کند.»

پرایس تاکید کرد آمریکا قصد ندارد فشار را از روی سپاه بر‌دارد، و گفت از 107 تحریمی که دولت بایدن از ژانویه 2021 تاکنون علیه رژیم ایران اعمال کرده است، 86 مورد آن مربوط به سپاه پاسداران و وابستگان آن است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: «ما در همکاری نزدیک با شرکای خود در منطقه برای مقابله با سپاه و تهدیدهای احتمالی آن برای پرسنل ما و همچنین شرکای خود در منطقه هستیم.»

با این وجود، پرایس گفت آمریکا همچنان امیدوار است بتواند توافق هسته‌ای 2015 با ایران موسوم به «برجام» را احیا کند. به گفته وی، دولت بایدن بر این باور است که احیای توافق «به طور قابل تایید و دائمی» از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری می‌کند.

پرایس تاکید کرد که گرچه احیای «برجام» یکی از راه‌های احتمالی جلوگیری از دستیابی رژیم ایران به سلاح هسته‌ای است، اما ایالات متحده و متحدانش در صورت نیاز «راه‌های دیگری» را دنبال خواهند کرد تا اطمینان حاصل کنند که رژیم ایران هرگز به بمب اتم دست پیدا نمی‌کند.

به گفته پرایس: «احیای برجام هرگز امری قطعی نبود. هرگز برای ما روشن نبود که آیا می‌توانیم با آنها به توافق برسیم یا نه. بنابراین ما همیشه آماده برنامه‌ریزی اضطراری با شرکای خود بوده‌ایم. در صورت عدم دستیابی به توافق با ایران، ایالات متحده با متحدان خود رایزنی خواهد کرد تا طرحی جایگزین پیدا کند.»