خانه / اخبار مهم روز / گروسی:در مراکزی که هرگز توسط تهران معرفی نشده بود، آثاری از اورانیوم غنی‌سازی شده کشف شده است

گروسی:در مراکزی که هرگز توسط تهران معرفی نشده بود، آثاری از اورانیوم غنی‌سازی شده کشف شده است

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اظهاراتی گفت، به مقامات ایران هشدار داده است که این کشور هنوز به‌اندازه کافی، اطلاع‌رسانی شفافی درباره فعالیت‌های هسته‌ای خود ارائه نکرده است.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، گروسی، سه‌شنبه 20 اردیبهشت، در نشست کمیته‌های پارلمان اروپا، ضمن ابراز امیدواری نسبت به موفقیت مذاکرات وین و احیای توافق هسته‌ای موسوم به «برجام»، اعلام کرد که این مذاکرات با چالش‌هایی مواجه است و او ممکن است امید خود را از دست دهد.

او در این زمینه تصریح کرد: «ما هنوز امیدواریم که در یک بازه زمانی معقول، توافقی حاصل شود. اگرچه باید این واقعیت را نیز درنظر گرفت که پنجره فرصت هر لحظه ممکن است بسته شود.»

گروسی در اظهارات خود به اقدامات مخفیانه هسته‌ای ایران نیز اشاره کرد و گفت، آژانس «در چند ماه گذشته موفق شده است، در مراکزی که هرگز توسط تهران معرفی نشده بود، آثاری از اورانیوم غنی‌سازی شده را کشف کند.»

آژانس از مدت‌ها پیش خواستار ارائه توضیحی از ایران در این زمینه شده بود اما به گفته گروسی، مقامات ایران پاسخ شفافی در این زمینه ارائه نکرده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است، تا کنون چهار محل «مشکوک» را در ایران شناسایی کرده که در آن آثار اورانیوم کشف شده است.

به گفته «نورنیوز»، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران، پرونده یکی از این چهار مکان اعلام نشده، بسته شده است.

هیئت مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات احیای برجام، پیشتر بر چشم‌پوشی از آثار اورانیوم کشف‌شده اصرار داشتند اما این درخواست تهران با مخالفت آمریکا و کشورهای غربی مواجه شد.

گفته می‌شود اسرائیل شواهد مربوط به‌وجود آثار اورانیوم در مراکز هسته‌ای ایران را در اختیار آژانس قرار داده است.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پیشتر مدعی شده بود، مذاکرات ایران و آژانس «حداکثر تا خرداد ماه» به پایان خواهد رسید و پرونده آثار اورانیوم کشف‌شده در مراکز اعلام نشده بسته خواهد شد.

آژانس اعلام کرده است که درنظر دارد نتیجه مربوط به ارزیابی خود را «پیش از برگزاری جلسه شورای حکام» در ژوئن سال جاری گزارش کند.