اپوزیسیون ونزوئلا: رسمیت دادن به رژیم‌های دیکتاتوری مانند ونزوئلا، روسیه و ایران به هوای خرید نفت از آنها به زیان دموکراسی است

ایسادورا زوبیلاگا، معاون وزیر خارجه دولت موقت خوان گوییدو، که ایالات متحده او را رئیس‌جمهوری برحق ونزوئلا می‌داند، می‌گوید رسمیت دادن به رژیم‌های دیکتاتوری مانند ونزوئلا، روسیه و ایران به هوای خرید نفت از آنها به زیان دموکراسی در سرتاسر جهان است.

زوبیلاگا در گفت‌وگو با خبرگزاری «نشنال نیوز» امارات متحده عربی، سه‌شنبه 20 اردیبهشت گفت: «تقویت کردن رژیم‌های مادورو، پوتین و ملایان ایران به دموکراسی‌ها و کشورهای آزاد کمکی نمی‌کند. این رژیم‌ها مدت مدیدی است که با یکدیگر همکاری کرده‌اند، و در آینده نیز همکاری خواهند کرد و تحریم‌ها را دور خواهند زد.»

زوبیلاگا در این راستا به دیدارهای اخیر نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا با مقامات ارشد روسیه، و همچنین سفر هفته گذشته جواد اوجی، وزیر نفت ایران به کاراکاس اشاره کرد و گفت این‌ها نشان می‌دهد که دیکتاتورها به راحتی با هم کنار می‌آیند.

اسنادی که شرکت نفت دولتی ونزوئلا طی هفته اخیر منتشر کرد نشان می‌دهد که این کشور واردات نفت خام سنگین ایران برای تغذیه پالایشگاه‌های خود را آغاز کرده است. ایران و ونزوئلا که هر دو تحت تحریم آمریکا هستند، سال گذشته یک قرارداد مبادله نفت امضا کردند.

گرچه ایالات متحده گوییدو را به عنوان رئیس‌جمهوری برحق ونزوئلا به رسمیت می‌شناسد، اما در بحبوحه بحران انرژی جهانی در میانه جنگ اوکراین و تحریم‌های روسیه و ایران، دیپلمات‌های آمریکایی در ماه مارس با مادورو دیدار کردند تا وی را تشویق به صادرات نفت به کشورهای دموکراتیک کنند.

زوبیلاگا در این باره هشدار داد و گفت: «دادن امتیاز سیاسی به مادورو به هوای دریافت نفت به نفع دموکراسی نیست. دموکراسی را نمی‌شود با نفت معاوضه کرد. با رژیم‌های دیکتاتوری نباید معامله کرد. اگر فکر می‌کنید آنها به شما نزدیک‌تر خواهند شد، هرگز چنین کاری نمی‌کنند. آنها هرگز با آمریکا دوست نخواهند شد.»