مایکل کورلا: نظام ایران، اصلی‌ترین عامل برهم‌زننده ثبات منطقه است ; آمریکا اجازه نخواهد داد تهران به قدرت هسته‌ای بدل شود

مایکل کوریلا، فرمانده جدید ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، جمهوری اسلامی را بی‌ثبات‌کننده‌ترین نیرو در خاورمیانه خواند و تاکید کرد ایالات‌متحده به ایران اجازه دسترسی به سلاح هسته‌ای نخواهد داد.

فرمانده جدید سنتکام که به عربستان سعودی و مصر سفر کرده، در گفت‌وگو با العربیه خاطرنشان کرد که نگرانی‌های آمریکا در مورد ایران فراتر از توانایی‌ هسته‌ای این کشور است.

کوریلا برنامه موشکی ایران و حمایت جمهوری اسلامی از نیروهای نیابتی خود در منطقه را از دیگر نگرانی‌های ایالات‌متحده خواند و گفت: «تهدید ناشی از ایران نیازمند تلاش قاطع ما و شرکای امنیتی ما در منطقه است و سنتکام به ادامه این تلاش‌ها متعهد است.»

فرمانده جدید سنتکام همچنین ضمن ابراز نگرانی از قاچاق تسلیحات متعارف پیشرفته به حوثی‌های یمن تاکید کرد مبارزه با قاچاق این تسلیحات در همکاری با عربستان سعودی در کانون اصلی تمرکز او خواهد بود.

در همین حال، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، نیز در دیدار با پادشاه اردن در پنتاگون با اشاره به افزایش تهدید موشکی و پهپادی ایران در منطقه تاکید کرد که ایالات‌متحده برای مقابله با فعالیت‌های بی‌ثابت‌کننده ایران و نیروهای نیابتی آن در منطقه، همکاری‌های چندجانبه امنیتی در منطقه را تقویت می‌کند.

تاکید فرمانده جدید «سنتکام» بر روابط راهبردی آمریکا و سعودی
ژنرال مایکل کورلا، فرمانده جدید ستاد مرکزی فرماندهی ارتش آمریکا در خاورمیانه، شرق آفریقا و آسیای مرکزی «سنتکام»، با تاکید بر اینکه روابط واشینگتن با سعودی، استراتژیک و قوی است، خاطرنشان کرد که این مناسبات، همه‌جانبه و تاریخچه‌ای 77 ساله دارد.

کورلا پنج‌شنبه 12 مه، در گفت‌وگو با «العربیه» با اشاره به اینکه «مناسبات آمریکا در منطقه، فراتر از ابعاد نظامی است»، خاطرنشان کرد که «آمریکا و سعودی، پیشینه تبادل فنی و آموزشی دارند که به نفع هر دو کشور بوده و روابط امنیتی بلند مدت فیمابین، از اهمیت بسزایی برخوردار است.»تعهد آمریکا در قبال شرکا
او همچنین با تاکید بر تعهد آمریکا به سعودی و منطقه، تصریح کرد که طی ماه‌ها و سال‌های آینده بارها از پادشاهی عربی سعودی دیدار خواهد کرد.

کورلا افزود که تعهد واشینگتن به شرکای خود در منطقه، خدشه‌ناپذیر بوده و عملیات مشترک برای مبارزه با تروریسم را نیز در بر می‌گیرد.

به گفته او، این شراکت، مواردی مانند فروش نظامی خارجی، همکاری اطلاعاتی و رزمایش مشترک در عرصه دریایی، زمینی و هوایی را شامل می‌شود که برای آمریکا و منطقه، بسیار حائز اهمیت است.

هنگامی که از کورلا در مورد امنیت خاورمیانه پرسیده شد، او تاکید کرد که فرماندهی مرکزی ایالات متحده در قبال امنیت خاورمیانه، تعهدی ثابت و خلل‌ناپذیر دارد.

ایران اصلی‌ترین عامل برهم‌زننده ثبات منطقه
این مقام نظامی آمریکا در خصوص تهدیدآفرینی‌های ایران، با تاکید بر اینکه نظام ایران، بی‌ثبات کننده‌ترین عامل در عرصه خاورمیانه است، تصریح کرد: «آمریکا اجازه نخواهد داد ایران به قدرت هسته‌ای بدل شود». کورلا در عین حال نیز تاکید کرد که نگرانی‌ها در مورد ایران، فراتر از توانمندی هسته‌ای این کشور است.

او در ادامه افزود که واشینگتن، نگران برنامه موشکی بالستیک ایران و همچنین حمایت این کشور از شبه‌نظامیان نیابتی و متحدان منطقه‌ای تهران است.

این مقام نظامی آمریکا همچنین به این نکته اشاره کرد که مبارزه با تهدید‌آفرینی ایران، مستلزم تلاش مجدانه واشینگتن و شرکای آن در سطح منطقه است.

کوریلا درباره امنیت دریایی در خاورمیانه با بیان اینکه این موضوع برای آمریکا بسیار حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: «آبراه‌هایی مانند کانال سوئز، باب‌المندب و تنگه هرمز از مسیرهای اصلی ترانزیتی انرژی و تجارت جهانی قلمداد می‌شوند.»

محافظت از آبراه‌ها
کورلا در ادامه مصاحبه تاکید کرد که حفاظت از آبراه‌های ایمن، مسئولیت مهم آمریکا و شرکای آن است.

فرمانده «سنتکام»، همچنین نگرانی واشنگتن درباره قاچاق مهمات متعارف پیشرفته از طریق دریا برای پشتیبانی از عملیات حوثی‌ها را ابراز داشت.

در این زمینه، کورلا تاکید کرد که عملیات مبارزه با قاچاق، با همکاری نیروی دریایی پادشاهی عربی سعودی، محور اصلی فعالیت نیروهای آمریکایی را تشکیل می‌دهد.

این ژنرال آمریکایی با بیان اینکه «نوآوری» نیز برای او اولویت دارد، افزود در صدد به کارگیری متدهای نوین و فناوری‌های جدید در عرصه امنیت دریایی است.

ژنرال مایکل کورلا که در حال حاضر به سعودی سفر کرده، در مرکز عملیات مشترک الدرعیه به ریاست ستاد کل، با سپهبد فیاض بن حامد الرویلی، رئیس ستاد کل ارتش سعودی دیدار کرد.

در جریان این دیدار، شماری از موضوعات مورد توجه مشترک و راه‌های پشتیبانی از روابط همکاری نظامی مطرح شد.

شراکت و همکاری گسترده میان نیروهای مسلح دو کشور و تقدیر از نقش محوری پادشاهی عربی سعودی و ایالات متحده آمریکا در دستیابی به امنیت و ثبات در منطقه، از دیگر موضوعات مطرح شده در این دیدار بود.

شایان ذکر است که کورلا به عنوان ریاست فرماندهی مرکزی ایالات متحده، جانشین ژنرال کنت مک کنزی شد که آوریل گذشته پس از 42 سال خدمت نظامی در ارتش ایالات متحده، از سمت خود بازنشسته شد.