جنگ در شرق اروپا؛ نظامیان اوکراین به مرز روسیه رسیدند

هشتاد و دو روز قبل ارتش روسیه با تهاجم نظامی به اوکراین جنگی را در شرق اروپا آغاز کرد که بعد از نزدیک به سه ماه همچنان ادامه دارد.

ارتش روسیه همچنان به تلاش‌های خود به تسلیم کردن نیروهای اوکراینی در کارخانه آزوف‌ستال در ماریوپل ادامه می‌دهد تا بتواند این منطقه را به طور کامل فتح کند.

همزمان نیروهای اوکراینی همچنان به مقاومت خود ادامه می‌دهند. از سوی دیگر در حالی که روسیه تلاش می‌کند نیروهای اوکراینی را در دونباس محاصره کند با یک ضد حمله در اطراف شهر ایزیوم از سوی نیروهای اوکراینی مواجه شده است.

در صحنه سیاسی نیز سوئد و فنلاند رسما درخواست خود را برای پیوستن به ناتو ارائه داده‌اند؛ تصمیمی که می‌تواند اثرات قابل توجهی در آینده معادلات امنیتی شمال اروپا و حوزه دریای بالتیک در آینده بر جا بگذارد. ترکیه با این تصمیم مخالفت کرده و روسیه هم به این دو کشور اسکاندیناوی هشدار داده پیوستن به ناتو برای استکهلم و هلسینکی عواقبی در پی خواهد داشت.

لوکاشنکو از اعضای «پیمان امنیت جمعی» خواست که در برابر غرب متحد بمانند
الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس روز دوشنبه از دیگر اعضای ائتلاف نظامی «پیمان امنیت جمعی» تحت رهبری روسیه خواست که متحد باشند. او غرب را متهم کرد که به دنبال طولانی کردن جنگ اوکراین با هدف تضعیف روسیه است.

لوکاشنکو که در اجلاس سران سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) به میزبانی مسکو صحبت می‌کرد، گفت اگر این گروه متحد و یک صدا بودند، می‌شد از «تحریم‌های جهنمی» علیه کشورش و روسیه جلوگیری کرد.

آغاز رزمایش بزرگ ناتو در منطقه بالتیک
ائتلاف نظامی ناتو روز دوشنبه بزرگترین رزمایش تاریخ خود را در استونی آغاز کرد و قرار است این رزمایش تا ۳ ژوئن ادامه داشته باشد.

در این رزمایش که برنامه‌ریزی‌های آن به زمانی قبل از آغاز حمله روسیه به اوکراین برمی‌گردد، ۱۰ کشور و حدود ۱۵۰۰۰ سرباز شرکت می‌کنند.

این رزمایش در حدود ۶۰ کیلومتری مرز استونی و روسیه برگزار می‌شود و هدف آن شبیه سازی حمله مسکو به استونی است.

ویکتور اوربان: مجارستان قصد تحریم صادرات انرژی روسیه را ندارد
در حالی که رهبران اتحادیه اروپا به فشارها برای تحریم نفت روسیه ادامه می‌دهند، نخست‌وزیر مجارستان روز دوشنبه تاکید کرد که کشورش از هیچ تحریمی که بر «امنیت انرژی» مجارستان تأثیر منفی بگذارد، حمایت نخواهد کرد.

ویکتور اوربان در جریان سخنرانی در پارلمان مجارستان گفت که او مانع اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا تا زمانی که «از خط قرمزهای اقتصادی مجارستان عبور نکند» نخواهد شد و افزود: «یعنی تا زمانی که این تحریم‌ها امنیت انرژی مجارستان را به خطر نیندازند.»

آمریکا هیأتی را رهسپار مولداوی و گرجستان خواهد کرد
همزمان با ادامه حملات روسیه به اوکراین، ایالات متحده اعلام کرد که در این هفته هیأتی را به مولداوی و گرجستان خواهد فرستاد.

قرار است درک شولت، مشاور وزارت خارجه آمریکا رهبری این گروه را برعهده داشته باشد.

او قصد دارد در مولداوی، یکی از کشورهای آسیب‌پذیر در برابر گسترش احتمالی جنگ روسیه، با مقامات دولتی دیدار و بر «حمایت ایالات متحده از دموکراسی، رفاه و امنیت مولداوی» تاکید کند.

شولت سپس عازم گرجستان خواهد شد و در آنجا با نمایندگان دولت همچنین نمایندگان جامعه مدنی دیدار خواهد کرد تا با آنها درباره تداوم اشغال بخش‌هایی از گرجستان توسط روسیه، جنگ اوکراین و چگونگی تقویت حمایت‌های آمریکا از گرجستان گفتگو کند.

استقبال دانمارک، ایسلند و نروژ از تصمیم فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو
رهبران سه کشور با انتشار بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند که امنیت فنلاند و سوئد «نگرانی مشترک همه ما» است و «چنانچه فنلاند یا سوئد قبل از عضویت در ناتو هدف تجاوز خارجی قرار بگیرند، به این دو کشور به هر طریق لازم کمک خواهیم کرد».

آنها همچنین متعهد شدند که تمام تلاش خود را برای تسریع روند الحاق انجام دهند.

انفجار یک انبار نیترات آمونیوم در پی حملات نیروهای روسیه

مقامات اوکراین روز دوشنبه اعلام کردند که نیروهای روسیه به یک انبار در منطقه خارکیف که در آن نیترات آمونیوم ذخیره شده بود، حمله کرده‌اند.

خارکیف همسایۀ شمالی منطقه دونتسک اوکراین محسوب می‌شود و فرماندار آن در کنار اعلام این خبر، عکسی از ابری نارنجی رنگ که در بالای مزارع نزدیک به محل انفجار شکل گرفته بود را منتشر کرد.

وزیر خارجه اوکراین امتیازدهی به روسیه را رد کرد
دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، دادن امتیازات احتمالی به روسیه به منظور رسیدن به آتش‌بس در جنگ را رد کرد و گفت کی‌یف خواهان بازگشت تمامیت ارضی کامل خود، از جمله در ناحیه دونباس در شرق کشور، است.

آقای کولبا با انتقاد از تلاش‌ها برای «حفظ وجهه پوتین» توسط شماری از کشورهای میانجی گفت: «گشتن به دنبال گزینه‌هایی جهت حفظ وجهه پوتین یک رویکرد نادرست است. بگذارید خود پوتین گزینه‌ای پیدا کند.»

وی که در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل شرکت کرده بود با ابراز امیدواری به پیروزی اوکراین در جنگ گفت افکار عمومی در ۲۷ کشور اتحادیه به نفع کشورش حرکت می‌کند و این پیام را ارسال می‌کند که اوکراین «یکی از ما» است.

پیشتر شماری از رهبران اروپا ابراز نگرانی کرده بوده‌اند که یک مسیر سریع برای عضویت در اتحادیه می‌تواند انتظارات نادرستی را برای کی‌یف ایجاد کند.

وزیر خارجه اوکراین در پاسخ به سوالی درباره احتمال رد شدن نامزدی اوکراین در اتحادیه اروپا، گفت: «این یک شکست اخلاقی خواهد بود که تاریخ آن را قضاوت خواهد کرد.»

فرانسه از پیوستن سوئد به سازمان ناتو حمایت می‌کند
کاخ الیزه روز دوشنبه اعلام کرد امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه از تصمیم سوئد برای پیوستن به ائتلاف نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) به صورت کامل حمایت می‌کند.

نخست‌وزیر سوئد: درخواست عضویت در ناتو را ارائه می‌دهیم
ماگدالنا اندرسون، نخست‌وزیر سوئد، روز دوشنبه اعلام کرد این کشور به منظور ایجاد عاملی بازدارنده در برابر تجاوز روسیه نسبت به عضویت در ناتو اقدام خواهد کرد.

وی در این اظهارات، که یک روز پس تصمیم مشابه در کشور همسایه فنلاند بیان‌ می‌شود، گفت: «دولت تصمیم گرفته است به ناتو اطلاع دهد که سوئد می‌خواهد به عضویت این ائتلاف درآید. سفیر سوئد در امور ناتو به زودی این سازمان را مطلع خواهد کرد.»

روسیه برای تخلیه مجروحان کارخانه فولاد آزوفستال آتش‌بس اعلام کرد
وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که برای تخلیه سربازان مجروح از کارخانه فولاد آزوفستال در شهر بندری ماریوپل با اوکراین به توافق رسیده است.

این وزارتخانه گفته است در مدت زمان تخلیه مجروحان به مقررات منع آتش ملتزم خواهد بود.