روسیه از ‘پیروزی کامل در نبرد’ کارخانه فولاد ماریوپل خبر داد

آزوفستال برای هفته‌ها در محاصره کامل ارتش روسیه بود

روسیه می‌گوید توانسته با شکستن آخرین مقاومت‌ها در کارخانه آزوفستال ماریوپل، آن را به طور کامل تصرف کند.

نبرد برای فتح آزوفستال که آخرین سنگر مقاومت نیروهای اوکراینی در ماریوپل بود هفته‌ها ادامه داشت.

مقام‌ها در کرمیلین عصر جمعه، ۲۰ مه، اعلام کردند که آخرین گروه از نظامیان باقی‌مانده در آزوفستال هم تسلیم شده‌اند.

این نظامیان چندین هفته بود که با مقاومت در این کارخانه بزرگ فولاد، مانع از تسلط کامل روسیه بر بندر ماریوپل شده بودند.

بدین‌ترتیب نبرد در ماریوپل که از همان روزهای نخست حمله روسیه به اوکراین – اواخر فوریه گذشته – آغاز شده بود با ویرانی کامل این شهر پایان یافت.

وزارت دفاع روسیه گفته شهر ماریوپل اکنون با تسلیم شدن تمامی ۵۳۱ سرباز اوکراینی که در کارخانه فولاد بودند، «به طور کامل آزاد» شد.

در بیانیه مسکو آمده اکنون تمامی تونل‌های زیرزمینی آزوفستال، که محل سنگر گرفتن نیروهای اوکراینی بود، در تصرف کامل سربازان روسی است.

همزمان ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین گفته به گروه آخر نظامیان باقی مانده در آزوفستال اجازه خروج داده شده است.

«امروز به پسران در آنجا فرمان نظامی روشنی ارسال شد که باید از آنجا خارج و جان خود را نجات دهند.»

ماریوپل
این کارخانه بزرگ نورد فولاد هفته‌ها بود که در محاصره کامل ارتش روسیه بود. روسیه تمام راه‌ها و حتی ارسال کمک‌های انساندوستانه به آزوفستال را برای هفته‌ها مسدود کرده بود و این کارخانه را زیر آتش توپخانه سنگین قرار داده بود تا نظامیان اوکراینی داخل آن را وادار به زمین گذاشتن سلاح کند.

در کنار این نظامیان، حدود یک هزار غیرنظامی و شهروند اهل ماریوپل هم در زیرزمین‌های آزوفستال برای هفته‌ها پناه گرفته بودند و تنها طی چند هفته اخیر توانستند به کمک صلیب سرخ و سازمان ملل متحد از آنجا خارج شوند.

با این حال، حتی بعد از خروج غیرنظامیان از این کارخانه، مقاومت سربازان اوکراینی باعث شده بود که روسیه نتواند مدعی فتح کامل این بندر شود.

برای بسیاری از مردم اوکراین و سایر نقاط جهان هم مقاومت این سربازان به سمبلی ملی و جهانی و واکنشی قهرمانانه به حمله روسیه به اوکراین بدل شده بود.

اکنون روسیه با تسلط کامل بر ماریوپل خواهد توانست مسیر زمینی میان شبه جزیره کریمه و خاک روسیه برقرار کند.

روسیه در سال ۲۰۱۴ کریمه را به خاک خود الحاق کرد.

مجتمع فولاد آزوفستال آخرین سنگرگاه مقاومت در شهر ماریوپل در جنوب اوکراین بود که در پی دو ماه گلوله باران توسط روسیه تقریبا به طور کامل ویران شد.

هنگ آزوف، یک واحد گارد ملی اوکراین که زمانی پیوندهای قوی با راست افراطی داشت، تأیید کرده که جنگجویانش تسلیم شده‌اند و اسلحه‌هایشان را زمین گذاشتند.

فرمانده این هنگ نظامی گفت که اولویت آنها “تا حد امکان نجات جان” افراد است. فرماندهان این گروه گفته‌ بودند تسلیم نیروهای روسی نخواهند شد و تا آخرین نفر به مقاومت ادامه می‌دهند.

مجتمع فولاد آزوفستال یکی از بزرگترین کارخانه‌های تولید فلز در اروپاست و ۱۰ کیلومتر مساحت دارد.

در این کارخانه شبکه بزرگی از اتاق‌ها و تونل‌های زیرزمینی قرار دارد که در دوران جنگ سرد به عنوان پناهگاه هسته‌ای ساخته شده بودند.