خانه / اخبار مهم روز / یک سرهنگ سپاه پاسداران در جریان «سوءقصد» در شرق تهران کشته شد

یک سرهنگ سپاه پاسداران در جریان «سوءقصد» در شرق تهران کشته شد

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز یکشنبه اول خرداد اعلام کرد که یک سرهنگ این نیروی نظامی در جریان حمله‌ای «تروریستی» کشته شده است.

روابط عمومی سپاه در بیانیه‌ای گفته که «سرهنگ پاسدار حسن صیاد خدایی» در یکی از کوچه‌های منتهی به خیابان مجاهدین اسلامی در شرق تهران «در اقدام تروریستی ضدانقلاب و عوامل وابسته به استکبار جهانی» کشته شد.

سپاه در بیانیه خود از این سرهنگ به عنوان «مدافع حرم» نام برده است. به نظر می‌رسد وی عضو نیروی قدس بوده که شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران برای عملیات‌های نظامی است.

مقامات و رسانه‌های جمهوری اسلامی از نیروهایی که برای حمایت از حکومت بشار اسد به سوریه اعزام شده یا در مبارزه با گروه «حکومت اسلامی» در عراق شرکت داشته‌اند، از عنوان «مدافع حرم» استفاده می‌کنند.

سپاه در بیانیه خود افزوده که «اقدام لازم برای شناسایی و دستگیر ضارب یا ضاربین پیش‌بینی و در حال انجام است».

این نیروی نظامی اطلاعات بیشتری منتشر نکرده است ولی خبرگزاری ایرنا گزارش داده که «حسن صیاد خدایی» ساعت چهار بعدازظهر توسط سرنشینان یک موتورسیکلت و در حالی که قصد ورود به خانه‌اش را داشت ترور شد.

این خبرگزاری افزوده که عوامل سوءقصد پس از شلیک پنج گلوله متواری شدند.

تصاویر منتشر شده از صحنه حادثه نشان می‌دهد که فرد کشته شده، رانندگی یک خودرو پراید سفید را برعهده داشته و در حالی که کمربند ایمنی بسته بود، پس از گلوله خوردن به سمت راست افتاده و دور گردن و بازوی سمت راست او خونین است.

هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

در همین حال، خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه گزارش داد که علی القاصی‌مهر، رئیس کل دادگستری استان تهران، به دادستان تهران دستور داد که عوامل این سوءقصد شناسایی و دستگیر شوند.

این خبرگزاری افزوده که دادستان تهران در پی این دستور، «شخصا در صحنه جرم حاضر شد و به‌ صورت میدانی در جریان نحوه و چگونگی انجام این اقدام قرار گرفت».

از سوی دیگر، سردبیر روزنامه «همشهری» که قبلا مدیرمسئول روزنامه «جوان» نزدیک به سپاه پاسداران بود، مسئولیت ترور را متوجه اسرائیل کرده است.

عبدالله گنجی در توئیتی نوشته است: «قضاوت خبری زود است اما نوع ماموریت این شهید در سوریه انگشت اتهام ترور را اول به سمت صهیونیست‌ها می‌برد».

با این حال، او هیچ جزئیاتی در مورد ماموریت صیاد خدایاری بیان نکرده است.

حساب کاربری «نورنیوز» در توئیتر که گفته می‌شود نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران است، نیز نوشته است: کشته شدن صیاد خدایاری «عبور بدون محاسبه از خط قرمزی است که معادلات زیادی را تغییر می‌دهد. آمران و عاملان این جنایت هزینه سنگینی خواهند پرداخت».

ساعاتی پس از این سوءقصد، خبرگزاری رویترز گزارش داد دفتر نخست‌وزیری اسرائیل که بر عملکرد موساد، سازمان جاسوسی این کشور، نظارت می‌کند حاضر به اظهارنظر در مورد حادثه روز یکشنبه تهران نشد.

اسرائیل در سال‌های اخیر بارها متهم شده که در ترور افراد موسوم به دانشمندان هسته‌ای و نیروهای نظامی درگیر در فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی دست داشته است.

از سال ۱۳۸۹ تاکنون دست‌کم شش دانشمند و عوامل دست‌اندرکار در برنامه هسته‌ای ایران در جریان بمبگذاری یا سوءقصد کشته شده‌اند که اکثر این اقدامات با استفاده از موتورسیکلت صورت گرفته است.

تصویر منتسب به فردی به نام «منصور رسولی» که همراه با فایل صوتی «بازجویی» از او منتشر شده است.
بیشتر در این باره:
جزئیات رسانه‌های اسرائیل از «بازجویی موساد» از یک «مامور» نیروی قدس در ایران
خدایاری، «مسئول حملات تروریستی» علیه اهداف اسرائیلی

در همین حال، شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل یکشنبه شب مدعی شد که صیاد خدایاری مسئول یک‌سری حملات تروریستی علیه اهداف اسرائیلی در سراسر جهان بوده است.

این شبکه می‌گوید آقای خدایاری، منصور رسولی را مامور ترور کنسول اسرائیل در استانبول کرده بود.

رسانه‌های اسرائیلی اخیرا فاش کردند منصور رسولی که «عضو نیروی قدس سپاه پاسداران» است، از سوی ماموران موساد در خاک ایران به‌دلیل برنامه‌ریزی برای ترور سه هدف اسرائیلی و غربی بازجویی شد.

این رسانه‌ها یک فایل صوتی را پخش کردند که در آن فردی که به فارسی سخن می‌گفت و خود را «منصور رسولی، فرزند رضا، ۵۲ ساله، متولد در هاشم‌آباد» معرفی می‌کرد، گفت که ماموریت سه گانه ترور با او در میان گذاشته شده بود. او به نام آمرین اشاره نکرد.

فرد یاد شده افزود که از او خواسته شده بود موجبات ترور یک کارمند کنسولگری اسرائیل در استانبول، یک روزنامه‌نگار در فرانسه و یک ژنرال آمریکایی در آلمان را فراهم کند.

واکنش وزیر دفاع اسرائیل

سایت «تایمز اسرائیل» نیز گزارش داده که وقتی از بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، در مورد گزارش‌ها پیرامون این سوءقصد پرسیده شد، او گفت که در این زمینه اظهارنظر نمی‌کند.

آقای گانتز در واکنش به درخواست شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل برای اظهارنظر هم گفته که «دولت اسرائیل بسیار قوی است. من در مورد گزارش‌های مختلفی که در گوشه‌وکنار جهان منتشر می‌شوند اظهارنظر نمی‌کنم».