سند وزارت خارجه آمریکا: مقامات سابق دولت اوباما در سال ۲۰۱۸ با ظریف دیدار محرمانه داشتند

واشینگتن فری‌بیکن به نقل از یک سند داخلی وزارت خارجه آمریکا گزارش داد هیاتی از مقام‌های سابق آمریکا در دولت اوباما، از جمله جان کری، در سال ۲۰۱۸ با هدف تضعیف تلاش‌های دولت ترامپ برای فشار بر ایران با محمد جواد ظریف در محل اقامتش در نیویورک به صورت محرمانه دیدار کردند.

طبق این سند داخلی که در پی شکایت مرکز قانون و عدالت آمریکا از وزارت خارجه این کشور از حالت محرمانه خارج شده، مقام‌های پیشین دولت اوباما درباره سلاح‌های هسته‌ای، تبادل احتمالی زندانیان، خروج نیروهای آمریکا از افغانستان و مذاکرات با طالبان با ظریف گفت‌وگو کردند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه دولت ترامپ، در گفت‌وگو با فری‌بیکن گفت زمانی که وزیر خارجه بوده از تداوم دیدارهای موازی مقام‌های سابق دولت اوباما با جمهوری اسلامی بی‌خبر بوده است.

مایک پمپئو گفت: ارتباط مقام‌های سابق دولت اوباما با ایران آن هم دو سال پس از پایان مسئولیتشان به جمهوری اسلامی این پیام را می‌دهد که باید در مقابل آمریکا محکم بایستد.

در حال حاضر، تقاضای جمهوری اسلامی برای حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی به بزرگ‌ترین مانع در مذاکرات احیای برجام تبدیل شده است.

با این حال، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، گره خوردن مذاکرات احیای برجام به دلیل اختلاف درباره خروج سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا را تقلیل دادن موضوع خواند.

امیرعبداللهیان گفت: «برای احیای توافق باید تحریم اقتصادی و فشار حداکثری به صورت موثر برداشته شود، تقلیل دادن این موضوعات اساسی به یک موضوع دیگر درست نیست.»

از سوی دیگر، آکسیوس به نقل از سه مقام اسرائیلی آگاه گزارش داد که ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل، هفته آینده به واشینگتن می‌رود تا با همتای آمریکایی خود، جیک سالیوان، درباره مذاکرات احیای برجام، عربستان سعودی و سفر پیش روی جو بایدن و اسرائیل گفت‌وگو کند.

بر اساس گزارش آکسیوس، بررسی طرح جایگزین احتمالی درصورت شکست برجام و تهیه قطعنامه محکومیت ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از محورهای اصلی مذاکرات مشاوران امنیت ملی آمریکا و اسرائیل خواهد بود.