آسوشیتدپرس: سپاه ناو « مهدوی» را برای مقابله با آمریکا و متحدانش در منطقه می‌سازد

خبرگزاری آسوشیتدپرس، هدف از ساخت شناور بزرگ «شهید مهدوی» در نزدیکی تنگه هرمز را مقابله سپاه پاسداران با نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا و متحدانش در منطقه گزارش می‌کند.خبرگزاری «آسوشیتدپرس» تصاویری ماهواره‌ای از مکان ساخت یک کشتی بزرگ نظامی در نزدیکی تنگه استراتژیک هرمز منتشر کرد که از قابلیت حمل بار فله‌ای به کشتی پشتیبانی نظامی تغییر کاربری شده است.

در گزارش روز جمعه 6 خرداد این خبرگزاری آمده است این کشتی که «شهید مهدوی» نام دارد، پایگاه بزرگ و شناوری در اختیار سپاه قرار می‌دهد تا بتواند از قایق‌های تندروی کوچک خود، فراتر از آب‌های سرزمینی ایران، برای مقابله با نیروی دریایی آمریکا و سایر نیروهای متحد آن کشور در منطقه، پشتیبانی کند.

قایق‌های تندروی کوچک و تهاجمی که بخش عمده ناوگان دریایی سپاه را تشکیل می‌دهند، تاکنون به جهت نیاز به پشتیبانی در خشکی قادر نبوده‌اند از آب‌های سرزمینی ایران فاصله بگیرند و همواره عرصه عملیات گشت‌زنی‌ آنها در اطراف تنگه هرمز محدود مانده است.

اکنون اما با ساخت و عملیاتی شدن کشتی لجستیک «شهید مهدوی» که دارای امکان حمل موشک و ضدهوایی است، سپاه می‌تواند به فراتر از محدوده گشتی‌زنی‌های خود از جمله آب‌های دریای عرب، شمال اقیانوس هند و دریای سرخ دسترسی پیدا کند.

پیش از این خبرگزاری «فارس» وابسته به سپاه پاسداران ایران نیز درباره این شناور توضیحاتی منتشر کرده و آن را یک «شهر دریایی متحرک» توصیف کرد که به ادعای مقامات سپاه می‌تواند امنیت خطوط تجاری ایران در دریاهای آزاد را در مقابله با «دشمنان فرامنطقه‌ای» تضمین کند. همشهری آنلاین ۳۱ نیز اردیبهشت امسال با انتشار عکسی از شناور «شهید مهدوی» نوشته بود که ساخت آن به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود.

در این گزارش‌ها از این شناور به‌عنوان یک ناو «پشتیبانی» نام برده شده بود که با تغییر کاربری از یک «کشتی فله‌بر» به یک شناور لجستیکی نظامی تبدیل شده است و با راه‌اندازی آن نیروی دریایی امکان «ایفای مأموریت‌های دوردست» را به‌دست خواهد آورد.خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارش خود نوشته است که بر اساس تصاویر قبلی کشتی که انحنای مشابهی با بدنه آن دارد، به نظر می‌رسد که شناور شهید مهدوی، حاصل بازسازی یک کشتی باری ایرانی به نام «سروین» باشد که اواخر ماه تیر پارسال به بندرعباس رسید و سپس ردیاب‌های خود را خاموش کرد.

فرزین ندیمی، کارشناس امور نظامی ایران نیز به این خبرگزاری گفته است که سپاه پاسداران با ساخت شناور شهید مهدوی به «فراسوی خلیج فارس و به آب‌های دریای عرب و دریای سرخ و شمال اقیانوس هند نگاه می‌کند.»

آسوشیتدپرس با اشاره به انتخاب نام «شهید مهدوی» هدف سپاه از ساخت این شناور بزرگ را مقابله سپاه پاسداران با نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا و متحدانش در منطقه دانست. نادر مهدوی، پاسدار ایرانی است که توسط نیروی دریایی آمریکا در سال 1987 در جریان «جنگ نفت‌کش‌ها» کشته شد.

تیموتی هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم آمریکا، در پاسخ به آسوشیتدپرس از اظهارنظر در مورد کشتی «شهید مهدوی» خودداری کرد و گفت «ما مراقب هستیم که در مورد موضوعات مربوط به اطلاعات صحبت نکنیم». او در عین حال افزود: «اما به طور کلی، با شرکای بین‌المللی خود برای حفظ امنیت و ثبات منطقه‌ای توجه بسیار زیادی به محیط دریایی داریم.»

ورود کشتی پشتیبانی «شهید مهدوی» به ناوگان سپاه که بزرگترین شناور آن نیز خواهد بود، پس از یک رشته بلایای دریایی برای ایران رخ می‌دهد.«خارک» بزرگترین کشتی جنگی نیروی دریایی ارتش ایران بود که در تابستان سال گذشته غرق شد.

در سال 2020، موشکی در حین تمرین به اشتباه به یک کشتی نیروی دریایی ایران اصابت کرد و 19 ملوان کشته و 15 نفر زخمی شدند. یک ناوشکن نیروی دریایی ایران نیز در سال 2018 در دریای خزر غرق شد.

افزون بر این موارد، یک کشتی باری که گمان می‌رفت یک پایگاه اطلاعاتی سپاه باشد، سال گذشته در دریای سرخ دچار انفجار شد که گفته می‌شد توسط اسرائیل منهدم شده است.یک شناور در حال ساخت نیروی دریایی ارتش ایران به نام «طلائیه» نیز اواسط آذر پارسال در حوضچه خشک صنایع کشتی‌سازی ارتش در بندرعباس واژگون شد و یک نفر هم در جریان این حادثه کشته شد.