ابراز نگرانی آمریکا نسبت به خطر سوء استفاده پکن از سفر کمیساری عالی حقوق بشر به چین

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای نسبت به خطر سوءاستفاده پکن از سفر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل به چین و عدم ارائه دسترسی لازم در این سفر برای ارزیابی مستقل و همه‌جانبه از وضعیت حقوق بشر در چین ابراز نگرانی کرد.

سفر شش روزه باشله به چین که روز شنبه پایان یافت با اعتراض گروه‌های مدافع حقوق بشر و کشورهای غربی همراه شده است. این اولین سفر یک کمیساریای عالی حقوق بشر این سازمان به چین در ۱۷ سال اخیر به شمار می‌آید.

دولت چین که برنامه سفر باشله را تنظیم کرده، تحت عنوان مقابله با شیوع کرونا محدودیت‌های فراوانی را در فرایند این سفر اعمال کرده بود و رسانه‌های خارجی در آن حضور نداشتند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد پس از این سفر گفت خواستار بازبینی قوانین مربوط به مقابله با تروریسم در چین شد تا مطابقت این قوانین با استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر تضمین شود.

باشله از چین خواست تا از اقدامات «خودسرانه و بی‌رویه» برای سرکوب گسترده مسلمانان اویغور و سایر اقلیت‌ها در منطقه سین‌کیانگ خودداری کند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد سفرش به چین جنبه تحقیق و تفحص نداشته و فرصتی برای ایجاد تعامل با مقام‌های چینی بوده است.