سینماگران خطاب به ماموران امنیتی: سلاح را زمین بگذارید

امضاکنندگان بیانیه سینماگران فاجعه متروپل و اعتراضات پس از آن را ناشی از «خشم عمومی از فساد، دزدی، ناکارآمدی، سرکوب و خفقان» که باعث «امواج هم بسته‌ای از اعتراضات مردمی» شده است، توصیف کردند.
حدود صد سینماگر در بیانیه‌ای پیرامون فاجعه فروریختن ساختمان «متروپل» در آبادان با عنوان «تفنگت را زمین بگذار» یک‌شنبه هشتم خرداد اعلام کردند «فوج خروشان مردم ستم دیده از جای جای ایران فریاد همراهی و همدلی با مردم دردمند آبادان سر داده‌اند.»
امضاکنندگان این بیانیه فاجعه متروپل و اعتراضات پس از آن را ناشی از «خشم عمومی از فساد، دزدی، ناکارآمدی، سرکوب و خفقان» که باعث «امواج هم بسته‌ای از اعتراضات مردمی» شده است، توصیف کردند.

این سینماگران در ادامه خطاب به نیروهای نظامی و امنیتی که برای سرکوب اعتراضات مردم عزادار آبادان اعزام شده‌اند نوشتند: «از همه افرادی که در یگان‌های نظامی تبدیل به عامل سرکوب مردم شده‌اند می‌خواهیم سلاح‌های خود را زمین گذاشته و به آغوش ملت بازگردند.»

در اثر حادثه ریزش برج متروپل در آبادان طبق آمار رسمی تاکنون 29 نفر جان باخته و ده‌ها تن دیگر کماکان زیر آوار قرار دارند که امیدی به زنده ماندن آنان نیست. این حادثه باعث اعتراض‌های گسترده‌ در این شهر و چند شهر دیگر ایران شد که هنوز ادامه دارد.

اعتراضات سوگواران آبادانی و همدردی معترضان در شهرهای دیگر با برخورد شدید نیروهای یگان ویژه مواجه شد که در این برخوردها گاز اشک‌آور و تیرهای ساچمه‌ای علیه معترضان بکار برده شد.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد معترضان به‌رغم جو شدید امنیتی در شهرهای مختلف استان خوزستان و استان‌های دیگر، شعارهای ضد حکومتی از جمله شعار علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی سر می‌دهند.

در همین رابطه «زر امیرابراهیمی» بازیگر سینما نیز در سخنان کوتاهی هنگام دریافت جایزه بهترین بازیگر زن سال 2022 در جشنواره کن با مردم آبادان ابراز همدردی کرد.

حکومت ایران هم پس از شش روز تاخیر از حادثه ریزش برج متروپل و اعتراض مردم سوگوار و خشمگین، روز یک‌شنبه عزای عمومی اعلام کرد.

محمد رسول‌اف، لیلا حاتمی، تهمینه میلانی، جعفر پناهی، پوران درخشنده، سامان سالور، علی مصفا، مجتبی میرتهماسب، حسن برزیده، مجید برزگر، رضا درمیشیان و کتایون ریاحی از جمله امضا کنندگان بیانیه سینماگران هستند.