فاکس نیوز: جو بایدن درباره سرکوب معترضان در ایران سکوت کرده است

رژیم ایران شیوه معمول خود در برخورد با تظاهرکنندگان را دنبال می‌کند. نیروهای امنیتی به معترضان حمله کرده و تلاش بر سرکوب آنها دارند.بنجامین واینتهال، تحلیلگر سیاسی در گزارشی برای «فاکس نیوز» می‌گوید همچنانکه که تظاهرات علیه جمهوری اسلامی در سراسر ایران شدت می‌گیرد، جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده تلاش کرده به امید احیای «برجام» با رژیم ایران، از موضع‌گیری درباره سرکوب تظاهرات مردم این کشور خودداری کند.

به گفته این تحلیلگر، اهالی آبادان که در اثر فرو ریختن یک ساختمان ساخت سپاه پاسداران که به مرگ تعداد زیادی از مردم انجامید به خشم آمده‌اند، طی روزهای گذشته تظاهرات گسترده کرده و به‌رغم حمله پلیس ضدشورش به خود، شعارهایی همچون «خامنه‌ای قاتله! ولایتش باطله!» و «دشمن ما همینجاست، دروغ می‌گن آمریکاست!» سر داده‌اند.

کنشگران و سازمان‌های حقوق بشری در این باره به «فاکس نیوز» گفته‌اند که در جریان این تظاهرات ضدحکومتی که به سراسر ایران کشیده شده، تابحال حداقل پنج نفر کشته و تعداد زیادی دستگیر شده‌اند.

رژیم ایران شیوه معمول خود در برخورد با تظاهرکنندگان را دنبال می‌کند. ایرانیان در خوزستان، اصفهان و تهران از اختلالات جدی در اینترنت یا عدم دسترسی به آن خبر داده‌اند. در عین حال، نیروهای امنیتی رژیم با انواع تسلیحات به تظاهرکنندگان حمله کرده و تلاش بر سرکوب آنها دارند.

به گفته واینتهال، با وجودی که ایالات متحده رژیم ایران را به عنوان «بزرگترین حامی تروریسم حکومتی در سطح جهان» معرفی کرده است، اما از آنجایی که دولت جو بایدن امید دارد بتواند توافق هسته‌ای 2015 با رژیم ایران موسوم به «برجام» را احیا کند، درباره سرکوب تظاهرکنندگان در ایران و لزوم کمک به آنها تا این لحظه سکوت کرده است.

دیگر کشورهای غربی همچون بریتانیا، فرانسه و آلمان نیز که در کنار روسیه و چین به دنبال بهره‌برداری از توافق اتمی احتمالی با ایران هستند، همچون دولت ایالات متحده تا این لحظه درباره ناآرامی‌های ایران سکوت اختیار کرده‌ و موضعی نگرفته‌اند.