قانونگذار بریتانیایی: برای حمایت از مردم ایران سپاه از فهرست تروریستی حدف نشود

آشکار است که اولویت رژیم ایران احیای توافق اتمی برای لغو تحریم‌ها نیست، بلکه باز گذاشتن دست نهادهای سرکوبگر خود همچون سپاه پاسداران است.دیوید آلتون، نماینده مجلس اعیان بریتانیا می‌گوید در شرایطی که مردم ایران به خیابان‌ها آمده‌اند و برای براندازی رژیم جمهوری اسلامی از جان مایه می‌گذارند، حفظ سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی نه تنها در راستای منافع امنیتی غرب است، که به مردم ایران نیز امید می‌دهد.

این سیاستمدار بریتانیایی در مقاله‌ای برای وبگاه «کریتیک» می‌نویسد طی دو هفته اخیر ایران عرصه اعتراضات ضدحکومتی بوده است. در این شرایط قابل پیش‌بینی بود که سپاه پاسداران با «سرکوب وحشیانه» و «کشتار معترضان» واکنش نشان دهد.

در نوامبر 2019، آخرین باری که تظاهراتی در این سطح انجام شد، سپاه اینترنت را قطع و 1500 نفر را کشتار کرد. جامعه بین‌المللی تا به امروز از بازخواست عاملان آن کشتار خودداری کرده است، و بر این اساس «خطر تکرار تاریخ» تحت شرایط کنونی وجود دارد.

حتی بدتر از آن، کمابیش از جهات مختلف پیشنهاداتی به کاخ سفید می‌شود مبنی بر اینکه سپاه پاسداران، که عامل اصلی کشتار سال 2019 بود، را به هوای احیای توافق «برجام» از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی ایالات متحده حذف کند.

به گفته این کارشناس، آشکار است که اولویت رژیم ایران احیای توافق اتمی برای لغو تحریم‌ها نیست، بلکه باز گذاشتن دست «نهادهای سرکوبگر» خود همچون سپاه پاسداران است. دولت ایالات متحده باید یک بار برای همیشه آب پاکی را روی دست رژیم ایران بریزد و اعلام کند که سپاه در فهرست تروریستی خواهد ماند.

چنین کاری یک «پیام حمایتی قاطع و به موقع» به مردم ایران، که همیشه قربانیان اصلی «وحشی‌گری» سپاه پاسداران بوده‌‌اند، می‌فرستد، و روحیه تظاهرکنندگان شجاعی که هر روز با ایستادگی در برابر رژیم آیت‌الله‌ها جان خود را به خطر می‌اندازند را تقویت می‌کند.

آلتون نتیجه می‌گیرد که از اواخر سال 2017 به طور فزاینده‌ای مشخص شده است که اکثریت قریب به اتفاق جمعیت ایران مشتاقانه خواهان تغییر رژیم در این کشور هستند و حتی حاضرند جان خود را برای این هدف به خطر بیندازند.

این نماینده پارلمان بریتانیا می‌گوید: «دست رد زدن به سینه سپاه، هم به مردم ایران کمک می‌کند و هم در خدمت امنیت غرب است.»