خانه / اخبار مهم روز / جنگ اوکراین؛ کی‌یف موضع ماکرون برای پرهیز از تحقیر روسیه را محکوم کرد

جنگ اوکراین؛ کی‌یف موضع ماکرون برای پرهیز از تحقیر روسیه را محکوم کرد

درحالی‌که سیورودونتسک، بزرگ‌ترین شهر منطقه لوهانسک واقع در استان دونباس زیر آتش سنگین توپخانه ارتش روسیه قرار دارد؛ نیروهای اوکراینی بر ادامه مقاومت برای حفظ این منطقه تاکید کردند.

فرماندار استان لوهانسک اعلام کرد که نیروهای اوکراینی ۲۰ درصد از اراضی از دست رفته در سیورودونتسک را پس گرفته‌اند و در صورت تأمین سلاح‌های دوربرد غربی می‌توانند این وضعیت را به نفع خود حفظ کنند.

آخرین خبر‌ها، تحولات و رویدادهای مرتبط با تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در روز شنبه چهارم ژوئن ۲۰۲۲ را در این گزارش پیگیری کنید.

پوتین: نیروهای ضد هوایی روسیه سلاح‌های دشمن را مثل آجیل خرد می‌کنند
ولادمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه می‌گوید نیروهای نظامی کشورش توانسته‌اند با قدرت تسلیحات اوکراین را در هم بشکنند.

تلویزیون روسیه گزیده‌ای از گفتگو با رئیس جمهوری این کشور را که قرار است نسخه کامل آن روز یکشنبه پخش شود، منتشر کرده که در آن پوتین به برتری نظامی روسیه در مقابل نیروهای اوکراینی اشاره کرده و می‌افزاید: «نیروهای ضد هوایی ما ده‌ها سامانه تسلیحاتی اوکراینی را به راحتی نابود کرده و آنها را مانند آجیل خرد می‌کنند.»

رئیس جمهوری روسیه همچنین در بخش دیگری از این مصاحبه به موضوع تسلیحاتی که آمریکا در اختیار کی‌یف قرار داده اشاره می‌کند و می‌گوید که مسکو به راحتی با این موضوع کنار آمده و تا همین حالا هم موفق شده ده‌ها سامانه غربی که تحویل اوکراین داده شده را نابود کند.

لاوروف: تحریم‌های غرب تاثیری بر صادرات نفت روسیه ندارد
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید تحریم‌های غرب و اتحادیه اروپا تاثیری بر صادرات نفت این کشور نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، آقای لاوروف همچنین پیش‌بینی کرد که روسیه در سال جاری سود قابل توجهی از محموله‌های انرژی به دست می‌آورد.

او در این رابطه گفت: «با توجه به سطح قیمتی که در نتیجه سیاست‌های غرب ایجاد شده، ما ضرر بودجه‌ای نداشتیم. برعکس امسال سود حاصل از صادرات منابع انرژی ما به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.»

پاپ به زودی با مقام‌های اوکراین برای سفر به این کشور دیدار می‌کند
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان می‌گوید به زودی با مقام‌های اوکراینی دیدار می‌کند تا در مورد سفر احتمالی به این کشور با آنها گفتگو کند.

پاپ در این رابطه گفت: «گرفتن تصمیمی که می‌تواند به بقیه دنیا آسیب بیشتری برساند آسان نیست. من باید لحظه مناسب برای انجام این کار را پیدا کنم.»

رهبر کاتولیک‌های جهان همچنین با اشاره به اینکه هفته آینده گروهی از نمایندگان دولت اوکراین به واتیکان سفر خواهند کرد، افزود: «آنها به اینجا می‌آیند تا در مورد سفر من به اوکراین صحبت کنیم. باید ببینیم چه اتفاقاتی خواهد افتاد.»

رهبر واتیکان جزئیات بیشتری در این رابطه ارائه نکرده است.

ژنرال آمریکایی: پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو برای روسیه سخت تمام می‌شود
مارک میلی، ژنرال ارشد آمریکایی گفت که پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو، روسیه را در موقعیت نظامی دشواری در دریای بالتیک قرار می‌دهد.

این دو همسایه شمالی اروپایی که در هر دو دارای مرزهای طولانی در دریای بالتیک هستند ماه گذشته در بحبوحه نگرانی‌های امنیتی پس از حمله روسیه به اوکراین درخواست پیوستن به ناتو را ارائه کردند گرچه این درخواست با مخالفت ترکیه روبرو شده است.

طبق گزارش رویترز، پیوستن این دو کشور به ناتو به این معنا خواهد بود که کشورهای عضو ناتو بخشی از خط ساحلی دریای بالتیک، در اطراف شهرهای سن‌پترزبوگ و کالینینگراد روسیه را محاصره می‌کنند.

میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: «این موضوع از نظر نظامی برای روسیه مشکل ساز می‌شود و برای ناتو بسیار سودمند است.»
وی افزود: «دریای بالتیک از نظر استراتژیکی بسیار مهم است. این یکی از دریاهای بزرگ جهان است.»

کی‌یف درخواست ماکرون برای تحقیر نکردن روسیه را محکوم کرد

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین روز شنبه درخواست‌ ماکرون برای خودداری از «تحقیر» روسیه را محکوم کرد و گفت که با این موضع تنها فرانسه تحقیر می‌شود.

کولبا در توییتی نوشت: «درخواست‌ برای پرهیز از تحقیر روسیه فقط می‌تواند فرانسه یا هر کشور دیگری را تحقیر کند چراکه این روسیه است که خود را تحقیر می‌کند. همه ما بهتر است روی این موضوع تمرکز کنیم که چگونه می‌توانیم روسیه را سر جای خود بنشانیم. این موضوع باعث صلح و نجات زندگی می‌شود.»

ماکرون: علی‌رغم «اشتباه» پوتین، نباید روسیه را تحقیر کرد
امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، گفت: «خیلی مهم است که روسیه تحقیر نشود تا پس از پایان جنگ در اوکراین، بتوان به یک راه‌حل دیپلماتیک دست پیدا کرد.»
وی گفت که ولادیمیر پوتین، همتای روس او با حمله به اوکراین مرتکب یک «اشتباه تاریخی و اساسی» شده و اکنون «منزوی» است.

ماکرون در مصاحبه با یک روزنامه فرانسوی گفت که وی به پوتین تاکید کرده بود که «یک اشتباه تاریخی و اساسی در حق مردمش، خودش و تاریخ» مرتکب شده است.
وی گفت: «فکر می‌کنم پوتین خودش را منزوی کرده است. ولی منزوی شدن یک چیز است، اما اینکه بتوان از آن خارج شد، مسیر دشواری است.»
او گفت که روسیه نباید «تحقیر شود… چرا که روزی که جنگ متوقف شود، بتوان از طریق ابزارهای دیپلماتیک راهی برای برون‌رفت پیدا کرد» وی افزود که «به این نتیجه رسیده است که فرانسه می‌تواند به‌عنوان یک قدرت میانجی عمل کند.»

ماکرون از زمانی که رئیس‌جمهور روسیه دستور ورود نیروهایش به اوکراین را صادر کرد، به طور مرتب با پوتین در تماس بوده است.
فرانسه از اوکراین حمایت نظامی و مالی کرده است، اما برخلاف بسیاری از رهبران اتحادیه اروپا، ماکرون هنوز برای نشان دادن حمایت خود به اوکراین سفر نکرده است.

ادعای وزارت دفاع روسیه در سرنگونی یک هواپیمای نظامی اوکراین و انهدام پایگاه‌های میزبان نیروهای خارجی
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که یک هواپیمای ترابری نظامی اوکراینی حامل سلاح و مهمات را در نزدیکی بندر دریای سیاه سرنگون کرده است.
به گفته این وزارتخانه، نیروهای روسیه همچنین یک مرکز آموزش در منطقه «سومی» اوکراین را که در آن مستشاران خارجی مشغول آموزش توپخانه به نیروهای اوکراینی بودند، مورد اصابت موشک قرار داده است.
علاوه بر این‌ها، وزارت دفاع روسیه ادعا کرد یک پایگاه به گفته آن‌ها «مزدوران خارجی» را در منطقه اودسا منهدم کرده است.
هنوز امکان تأیید مستقل این ادعاها فراهم نشده است.

یک اندیشکده دفاعی آمریکا: روسیه در خرسون و ملیتوپل گذرنامه روسی صادر می‌کند
«مؤسسه آمریکایی مطالعات جنگ» در آخرین تحلیل خود گزارش داده است که مقامات روسیه در سرزمین‌های تحت اشغال خود در اوکراین برای افراد گذرنامه‌های روسی صادر کرده‌اند.

این گزارش در ادامه می‌گوید «نیروهای روسی همچنان با چالش‌هایی در برقراری نظم اجتماعی بر سرزمین‌های اشغال شده و نیز پایان‌دادن به مقاومت پارتیزانی اوکراینی مواجه هستند.» اما در خرسون و ملیتوپل اقدام به صدور گذرنامه‌های روسی کرده‌اند.

نیروهای روسی پل‌های دسترسی نیروهای پشتیبانی به سیویرودونتسک را منفجر کردند
به گفته فرماندار منطقه لوهانسک، نیروهای روسی پل‌های روی رودخانه «سوروسکی دونتس» را منفجر کردند تا مانع رسیدن نیروهای کمکی نظامی و ارسال کمک به غیرنظامیان در سیویرودونتسک شوند.
به گزارش رویترز، این مقام اوکراینی گفت که ارتش اوکراین به حفظ مواضع خود در داخل این شهر مهم شرقی ادامه می‌دهد و تاکنون توانسته‌اند نیروهای روسیه را از چندین مکان به عقب برانند.

4.6.
وزیر کشور اوکراین: برای آزادی نیروهای اسیر شده در آزوف‌ستال تمام تلاش خود را می‌کنیم

دنیس موناستیرسکی، وزیر کشور اوکراین گفت که سرویس‌های اطلاعاتی این کشور با نیروهای اسیر شده کارخانه فولاد آزوف‌ستال در ارتباط هستند و کی‌یف تمام تلاش خود را برای آزادی آن‌ها انجام می‌دهد.
وزیر کشور اوکراین در یک برنامه تلویزیونی گفت: «از طریق سرویس‌های اطلاعاتی درباره شرایط بازداشت، تغذیه و امکان آزادی آن‌ها مطلع می‌شویم.»
وی افزود: «همه ما می‌دانیم که آن‌ها در نهایت در کی‌یف خواهند بود و ما هر کاری که ممکن است برای آزادی آن‌ها انجام می‌دهیم.»
روسیه ماه مه اعلام کرد که حدود ۲ هزار اوکراینی پس از حدود دو ماه مقاومت در ماریوپل تسلیم شدند.