مرگ مشکوک یک کارشناس هسته‌ای دیگر در ایران;اسرائیل نقش خود در ترور اسماعیل‌زاده سرهنگ سپاه قدس را تکذیب کرد

وبسایت اسرائیلی وای‌نت گزارش داد که در روزهای اخیر یک کارشناس هسته‌ای دیگر به نام کامران ملاپور که در تاسیسات نطنز کار می‌کرد در شرایط مشکوکی فوت شده است.

خبر فوت مشکوک کامران ملاپور پیشتر در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده بود و وای‌نت روز یکشنبه ۱۵ خرداد این خبر را گزارش کرد.

به نوشته وای‌نت، مرگ ملاپور نیز در روز نهم خرداد یعنی همزمان با مرگ ایوب انتظاری در یزد و مرگ علی اسماعیل‌زاده در کرج روی داده است.

دنیس سیترینوویچ، مسئول سابق بخش ایران در واحد تحقیقات ارتش اسرائیل، به وای‌نت گفت همزمانی فوت‌های مشکوک اخیر جالب توجه است و تصادفی بودن آنها را زیر سوال می‌برد.

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون اظهار نظری درباره خبر مربوط به فوت کامران ملاپور نکرده‌اند.

در دو روز اخیر برخی کانال‌های تلگرامی و حساب‌های توییتری با انتشار عکسی گزارش داده بودند که کامران ملاپور اهل ایذه و دارای دکترای هسته‌ای بود و به خانواده او گفته شده که وی در سانحه‌ای در تاسیسات نطنز فوت شده است.

کامران ملاپور چهارمین فردی است که طی دو هفته اخیر خبر کشته شدن یا فوت مشکوک او منتشر می‌شود.

حسن صیاد خدایی، از اعضای ارشد واحد ۸۴۰ سپاه قدس، اول خرداد در خیابانی در تهران به ضرب گلوله کشته شد و مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی مرگ او را به اسرائیل نسبت دادند.

پس از آن گزارش‌هایی درباره مرگ سرهنگ علی اسماعیل‌زاده به دلیل پرت شدن از بام خانه‌اش در کرج منتشر شد و ایران‌اینترنشنال در خبری اختصاصی گزارش داد که او از فرماندهان واحد ۸۴۰ سپاه قدس و از همکاران نزدیک صیاد خدایی بود و به ظن جاسوسی حذف فیزیکی شده است.

ایوب انتظاری، دارای دکترای مهندسی هوافضا و متخصص پهپادی و موشکی، نیز چهارمین مورد بود. گزارش‌هایی درباره فوت مشکوک او بر اثر مسمویت در روز نهم خرداد در یزد منتشر شد و پس از آن مقام‌های جمهوری اسلامی سخنانی ضد و نقیض در این باره اظهار کردند.

دادگستری یزد او را کارمند معمولی یک شرکت صنعتی معرفی کرد و مرگ او را بر اثر بیماری دانست؛ اما استانداری یزد در یک پیام مکتوب از او با عنوان «‌شهید» یاد کرد و تصویری هم از حضور مقام‌های محلی در خانه‌ انتظاری منتشر شد.

پیش از اینها، شامگاه چهارشنبه چهارم خرداد، رسانه‌های ایران از بروز «حادثه صنعتی» در کارخانه‌ای در پارچین خبر دادند و وزارت دفاع جمهوری اسلامی نیز مرگ مهندس احسان قدبیگی و زخمی شدن یک نفر دیگر را تایید کرد.

پس از آن نیویورک تایمز گزارش داد که این «حادثه» در واقع یک حمله پهپادهای انفجاری با هدف ساختمان تحقیقات تولید پهپاد وزارت دفاع بوده است.

اسرائیل نقش خود در ترور اسماعیل‌زاده سرهنگ سپاه قدس را تکذیب کرد
دو مقام اسرائیلی شنبه 14 خرداد به روزنامه نیویورک‌تایمز گفتند که اسرائیل در مرگ مشکوک سرهنگ علی اسماعیل‌زاده، عضو ارشد نیروی قدس سپاه نقشی نداشته است.

رسانه‌های وابسته به حکومت ایران خبر مرگ مشکوک اسماعیل‌زاده را با تاخیری چند روزه پس از آن اعلام کردند که در روز اول خرداد حسن صیادخدایی، سرهنگ دیگر واحد 840 سپاه قدس در مقابل منزلش در تهران با پنج گلوله کشته شده بود.

رسانه‌های ایران از زمان دقیق و علت مرگ اسماعیل‌زاده خبر ندادند. با این حال «ایرنا»، خبرگذاری رسمی ایران نوشت که او در «روزهای گذشته» در «سانحه‌ای در منزل مسکونی خود» درگذشته و علت «وقوع آن» در دست بررسی است.

کانال «عماریون»، نزدیک به اطلاعات سپاه ابتدا نوشته بود که «یک عضو دیگر نیروی قدس سپاه پاسداران در تهران ترور شده است»، اما دقایقی بعد با تغییر در روایت خود اعلام کرد: «گفته می‌شود فردی با نام سرهنگ علی اسماعیل‌زاده در کرج و با سقوط از منزلش خودکشی کرده است.»

در همین ارتباط شبکه تلویزیونی «ایران‌اینترنشنال» گزارش داد که مرگ اسماعیل‌زاده با ترور صیادخدایی مرتبط بوده و او به این ظن کشته شده که اطلاعاتی را در اختیار اسرائیل قرار داده است تا در ترور صیادخدایی از آن استفاده شود.

در گزارش روز جمعه این شبکه تلویزیونی آمده است اسماعیل‌زاده از نزدیکان صیادخدایی بوده که روز اول خرداد در تهران به ضرب گلوله کشته شد. هم او و هم اسماعیل زاده از اعضای موسوم به واحد 840 سپاه قدس بودند. مقامات اسرائیل پیشتر عنوان کرده بودند که این واحد وظیفه آدم‌ربایی و ترور در خارج از ایران را به‌َعهده دارد.

بنا به این گزارش، پس از کشته شدن صیادخدایی، سپاه پاسداران اقداماتی را برای کشف «نشت‌ امنیتی» شروع کرد و در این زمینه به اسماعیل‌زاده مشکوک شد.

همزمان رسانه‌های ایران از مرگ ایوب انتظاری که هفته گذشته در شهر یزد به دلایل نامعلوم جان باخت، خبر دادند که حاکی از کشته شدن این «دانشمند هوافضا» در پی «مسمومیت عمدی» بوده است.

این رسانه‌ها در ابتدا نامه مکتوبی را از طرف مهران فاطمی، استاندار یزد خطاب به خانواده انتظاری منتشر کردند که ایوب انتظاری را «شهید» خوانده و نوشته بود که وی «جان خود را ایثار کرده است.»

اما بلافاصله دادگستری یزد در واکنش به خبر مرگ انتظاری، او را «کارمند معمولی» یک «شرکت صنعتی» معرفی و اعلام کرد او به دلیل «بیماری» جان‌باخته است.

واکنش دادگستری یزد که با تهدید برخورد با شایعه‌سازی درباره مرگ مشکوک ایوب انتظاری همراه بود، پس از آن صورت گرفت که «تایمز اسرائیل» انتظاری را فارغ‌التحصیل رشته مهندسی هوافضا از دانشگاه صنعتی شریف معرفی کرد که در موسسه‌ای بر روی توسعه موشک‌های کوتاه-برد و با برد طولانی فعالیت می‌کرده است.