آمریکا طرح مقابله با پهپادهای ایران را تصویب کرد

کمیته روابط خارجی مجلس سنای ایالات متحده آمریکا پنج‌شنبه 19خرداد پیش‌نویس قانونی را به تصویب رساند که با هدف مقابله با پهپادهای ایران و اقدامات بی‌ثبات‌کننده این کشور در منطقه، ارائه شده است.

در همین راستا باب منندز، سناتور دموکرات و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: «این کمیته با تصویب قانون شماره 6089 ویژه مقابله با پهپادهای ایران و اصلاحیه‌ای که تلاش‌ می‌کند مانع از دست‌یابی ایران یا هر گروه‌های تروریستی یا شبه‌نظامیان هم‌پیمان با آن به فناوری‌های پهپادی می‌شود، موافقت کرده است.»

منندز در بیانیه‌ای گفت که ایالات متحده تلاش‌های خود را گسترش خواهد داد تا برنامه فناوری‌های پهپادی ایران را متوقف کند و در این راستا این طرح مانع از دستیابی ایران و گروه‌های شبه‌نظامی آن به پهپادهای هجومی می‌شود.

او همچنین گفت قانون جدید تصویب شده در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، هدف پاسخگو کردن ایران به‌دلیل اقدامات بی‌ثبات کننده آن در منطقه را دنبال می‌کند.

این سناتور دموکرات آمریکایی گفت ایران پهپادهایی در اختیار شبه‌نظامیان حوثی می‌گذارد که با آن سعودی و امارات را هدف قرار می‌دهند.
او در ادامه پهپادهای ایران را تهدیدی علیه امنیت آمریکا و هم‌پیمانان آن دانست.

منندز افزود که حمله پهپادی سال گذشته به منزل مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در بغداد نیز با پشتیبانی ایران صورت گرفته است.

این سناتور آمریکایی موافقت با این قانون را گامی پیشرو و مهم در زمینه تضمین مقابله قانون آمریکا با اقدامات تجاوزکارانه ایران دانست و بر ضرورت پاسخگو کردن ایران به‌دلیل اقدامات بی‌ثبات کننده آن تاکید کرد.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا ابراز امیدواری کرد که روند تصویب این طرح در مجلس سنا و عملیاتی شدن نهایی آن از سوی دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات تسریع شود تا به قانون تبدیل شود.

باب منندز، رییس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا، با اشاره به حمله‌های پهپادی ایران به کشتی‌های اسرائیلی، حمله‌های حوثی‌ها به عربستان سعودی و امارات متحده عربی، حمله‌های شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران به نقاط مختلف عراق از جمله علیه تاسیسات آمریکا و منزل نخست‌وزیر و مناطق شمالی این کشور، گفت:«اقدام‌های ایران در استفاده و صادرات بی‌محابای پهپادهای جنگی به نیروهای نیابتی خود در سراسر خاورمیانه، تهدیدی چشمگیر علیه امنیت ملی آمریکا و متحدان و شرکای این کشور به شمار می‌آید.»

منندز ارائه این طرح از سوی کمیته روابط خارجی سنا را گامی مهم برای متناسب کردن قوانین آمریکا با سطح اقدامات تجاوزکارانه جمهوری اسلامی در منطقه خواند و گفت این طرح ایران را در قبال فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش پاسخگو می‌کند.

جیم ریش، عضو جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنا، نیز در ارتباط با ارائه این طرح گفت: «تروریسم منطقه‌ای ایران همچنان به تهدید ایمنی و امنیت شرکای ما در خاورمیانه و منافع امنیت ملی آمریکا ادامه می‌دهد و در این میان پهپادها به صورت فزاینده‌ای به سلاح مورد انتخاب ایران تبدیل شده‌اند.»

جیم ریش افزود: «از زمانی که دولت بایدن به مذاکرات احیای برجام بازگشت، ایران از حمله‌های پهپادی علیه نخست‌وزیر عراق، اسرائیل و شرکای آمریکا در خاورمیانه و نیروها و دیپلمات‌های آمریکایی استفاده کرده است.»

این سناتور جمهوری‌خواه خاطرنشان کرد: «طرح جدید سنا هزینه‌های سنگینی را بر برنامه پهپادی ایران و حامیانش اعمال می‌کند، تا تهران دیگر نتواند با مصونیت به انجام این حمله‌ها اقدام کند.»

در دی ماه گذشته، یک منبع آگاه در گفت‌وگوی اختصاصی با ایران اینترنشنال گفت در ماه‌های اخیر سپاه پاسداران ارسال این پهپادها را به نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه شدت بخشیده است.

این منبع که نخواست نامش فاش شود، به خبرنگار ایران اینترنشنال در اسرائیل گفت که جمهوری اسلامی ایران تصمیم دارد تا در آینده‌ای نزدیک حملات با پهپادها را به مرکز فعالیت‌های خودش در منطقه تبدیل کند.

سال گذشته نیز، بنی گنتس، وزیر دفاع اسرائیل، هشدار داد که ایران از پایگاه‌‌های چابهار و قشم برای نگهداری پهپادهای رزمی و همچنین برای حمله پهپادی به اهداف دریایی استفاده می‌کند.

وزیر دفاع اسرائیل پیشتر نیز اعلام کرده بود نیروهای جمهوری اسلامی در پایگاهی در شهر کاشان در زمینه کار با پهپاد به «تروریست‌های» یمن، عراق، سوریه و لبنان آموزش می‌دهند.