هشدار بلینکن: مسیر ایران به انزوای بیشتر سیاسی و اقتصادی می‌انجامد

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید، ایران با از کار انداختن دوربین‌های نظارتی آژانس، خود را بیش از پیش در انزوای سیاسی و اقتصادی قرار می‌دهد. ابراهیم رئیسی به تأکید اما گفت که جمهوری اسلامی “یک قدم از موضع خود عقب‌نشینی” نمی‌کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، پنج‌شنبه 19 خرداد گفت که ایران با برداشتن دوربین‌هایی که برای نظارت بر برنامه هسته‌ای این کشور نصب شده بود، در معرض خطر انزوای بیشتر و تشدید تنش‌ها قرار می‌گیرد.

بلینکن در عین حال تاکید کرد که بازگشت به توافق هسته‌ای، هر چند در معرض تهدید قرار گرفته است، اما از روی میز خارج نشده است.

یک روز پس از صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، رافائل گروسی، مدیر آژانس پنج‌شنبه گفت که ایران روند برداشتن 27 دوربین نظارتی از سایت‌های هسته‌ای در سراسر این کشور را آغاز کرده است.

در ادامه آن نیز آژانس بین‌المللی اعلام کرد که ایران علاوه بر 27 دوربین نظارتی نصب شده از سوی بازرسان آژانس، کنتور جریان در کارخانه آب سنگین خود را نیز برداشته است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود که مشکل پرونده هسته‌ای ایران در این است که این کشور از دادن اطلاعات مشخصی به آژانس که برای رسیدگی به پرونده هسته‌ای آن ضروری است، خودداری می‌کند.

آژانس گفت که ایران به‌جای پاسخ دادن به سئوالات این نهاد بین‌المللی و تقویت همکاری‌های خود با جامعه بین‌المللی، این روند را تضعیف می‌کند.
در همین راستا وزیر خارجه آمریکا در واکنش به رویکرد تقابلی تهران، تاکید کرد: «تنها نتیجه چنین مسیری، عمیق‌تر شدن بحران هسته‌ای و انزوای بیشتر اقتصادی و سیاسی برای ایران خواهد بود».

بلینکن گفت، ایران در مقابل به جای پرداختن به نگرانی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تشدید فعالیت‌های هسته‌ای خود و عدم شفافیت بیشتر تهدید می‌کند.

او افزود: « نتیجه چنین رویکردی معکوس خواهد بود و تلاش‌ها برای بازگشت به اجرای کامل برجام را با شرایط دشواری مواجه خواهد ساخت».

همزمان با آن رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز در «توییتر» نوشت که ایران برای خروج از بحرانی که خود ایجاد کرده و خلاص یافتن از تحریم‌‌ها دو کار باید انجام دهد که نگرانی‌های جهانی مرتبط با عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای را برطرف کند که یکی «همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و پاسخ دادن به مسائل باقی‌مانده پادمانی» و دیگری «بازگشت به برجام» است که در چنین شرایطی،‌ انتخاب با آن‌ خواهد بود.

مالی در توییت دیگری تصریح کرد که قطعنامه شورای حکام به «تعهدات پادمانی ایران مستقل از مذاکرات احیای برجام» اشاره می‌کند.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در ادامه تاکید کرد: «آماده بازگشت سریع دوجانبه به همه تعهدات هستیم. ایران فقط باید تصمیم بگیرد که زیاده‌خواهی‌های خود را کنار گذاشته و با توافقی که از ماه مارس تهیه شده، موافقت کند.»

از سویی در واکنش‌ به قطعنامه شورای حکام که با لحنی ملایم به ایران هشدار می‌دهد تا همکاری‌های صادقانه‌ای با آژانس در پیش گیرد، مقامات این کشور اما از زبان تهدید سخن گفته و بر رویکرد تقابلی با جامعه بین‌المللی تاکید کردند.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران در واکنش به قطعنامه شورای حکام گفت که «ایران یک قدم عقب‌نشینی نمی‌کند» و علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی نیز کشورهای غربی را به تنش‌زایی و در پیش گرفتن رویکرد تقابلی تهدید کرد.