مادورو در تهران، ایران و ونزوئلا را پیشگامان نظم نوین جهان خواند

نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا جمعه 20 خرداد برای دیداری دو روزه با مقامات ایران وارد تهران شد.

رئیس‌ جمهوری ونزوئلا که بنا به دعوت رسمی ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران به این کشور سفر کرده، قرار بود شنبه پس از دیدارهایی دو روزه در الجزایر، وارد تهران شود، اما او به دلایل نامعلومی سفر خود به الجزایر نا‌تمام گذاشته است.

مادورو در بدو ورود به تهران با شبکه تلویزیونی «هیسپان تی‌وی» که توسط ایران برای کشورهای آمریکای لاتین راه‌اندازی شده است، مصاحبه کرد. او در این مصاحبه ایران و ونزوئلا را پیشگامان نظم نوین جهان معرفی کرد.

این گونه ادعای مادورو در حالی مطرح می‌شود که ایران و ونزوئلا در عرصه بین‌الملل دو کشور تحت تحریم و منزوی هستند و هر دو در ضدیت با جهان غرب با روسیه و چین مواضعی همسو دارند.

به گزارش خبرگزاری «فارس»، مادورو در اظهاراتی به شبکه «هیسپان تی‌وی» ضمن اشاره به تحریم‌های غرب، گفت: «برادری و همبستگی میان ایران و ونزوئلا مستحکم است، چون ما یکدیگر را در این نبرد شریک یکدیگر می‌دانیم.»نیکلاس مادورو، رییس‌جمهوری ونزوئلا، طی سفرش به ایران گفت در روز شنبه نقشه‌راهی ۲۰ ساله برای گسترش همکاری میان ایران و ونزوئلا امضا خواهد شد.

مادورو گفت: «این توافق به منزله شروعی جدید در روابط میان دو کشور خواهد بود.»

مادورو که جمعه در راس هیاتی سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد در گفت‌وگو با هیسپان‌تی‌وی، شبکه خبر اسپانیولی زبان جمهوری اسلامی، ایران و ونزوئلا را پیشگامان شکل‌دهی به جهانی عاری از «امپریالیسم و قدرت‌های سلطه‌گر» خواند و گفت دوران سلطه نظامی آمریکا بر جهان به پایان رسیده است.

مادورو با تاکید بر لزوم شراکت ایران و ونزوئلا در فناوری‌های مربوط به زمینه‌های مختلف، از اقدام «شجاعانه» جمهوری اسلامی در ارسال سوخت به ونزوئلا قدردانی کرد.

ایران و ونزوئلا که هر دو تحت تحریم‌های گسترده آمریکا قرار دارند، از سال ۲۰۲۰ همکاری‌های خود را در زمینه انرژی افزایش داده‌اند. ایران علاوه بر ارسال میعانات گازی به ونزوئلا، در زمینه تعمیرات پالایشگاهی به ونزوئلا کمک‌های فنی و مهندسی ارائه کرده است.

دولت بایدن از زمان آغاز مذاکرات هسته‌ای با ایران، نسبت به روابط اقتصادی و نفتی میان ونزوئلا و ایران در اعمال تحریم‌ها چشم‌پوشی‌های فراوانی داشته و در حالی که فعالیت‌ برخی پالایشگاه‌های ونزوئلا متوقف شده، ایران تلاش کرد با ارسال برخی مشتقات نفتی به آن کشور به احیای آن پالایشگاه‌های آن کشور که نفت سنگینی پالایش می‌کنند، کمک کند.

مادورو در گفت‌وگو با «هیسپان تی‌وی» ورود کشتی‌های ایران به ونزوئلا را «فوق‌العاده» خواند و افزود که به دلیل تحریم‌های ایالات متحده «هیچ سوختی نداشتیم» و «چهار پالایشگاه را تعطیل کرده‌ بودیم».

رئیس‌ جمهوری ونزوئلا که در راس یک هیات بلند‌پایه سیاسی و اقتصادی به ایران سفر کرده قرار است با ابراهیم رئیسی و دیگر مقامات ایرانی دیدار کند. او پیش از تهران به ترکیه و الجزایر سفر کرده بود.