فرماندار لوگانسک: روس‌ها تمام پل‌های سورو‌دونتسک را تخریب کردند

وزارت دفاع روسیه از انهدام مقادیر زیادی تسلیحات آمریکایی و تخریب مقر تمرکز نیروهای خارجی در اوکراین خبر داد.ارتش روسیه در دومین مرحله از تهاجم نظامی همه‌جانبه خود به خاک اوکراین که اکنون بر مناطق شرق این کشور از جمله منطقه دونباس متمرکز شده به حملات خود برای نابودی زیرساخت‌های شهری، صنعتی و نظامی اوکراین ادامه می‌دهد که در جدیدترین آن تمام پل‌های سورو‌دونتسک تخریب شد.

منابع اوکراینی دوشنبه 23 خرداد اعلام کردند که ارتش روسیه همچنان به حملات خود علیه زیرساخت‌های اوکراین و تلاش برای تصرف منطقه دونباس در شرق این کشور به عنوان بخشی از منطقه عملیات نظامی ویژه خود ادامه می‌دهد.

در مقاومت علیه تهاجم نظامی روسیه، اوکراینی‌ها با حمایت تسلیحاتی و مالی غرب به ایستادگی خود در برابر نیروهای ارتش روسیه ادامه می‌دهند.

در تازه‌ترین تحولات با ادامه درگیری‌ها در شرق اوکراین، فرماندار ایالت «لوگانسک» اعلام کرد که تمامی پل‌های «سورودونتسک» توسط ارتش روسیه تخریب شده است.

همزمان با آن وزارت دفاع روسیه از تخریب مقر تمرکز نیروهای خارجی و انهدام مقادیر زیادی از تسلیحات آمریکایی در اوکراین خبر داد.

از سویی ستاد کل ارتش اوکراین نیز اعلام کرد، نیروهای روسی ارتش اوکراین را از مرکز شهر «سورودونتسک»، شهر استراتژیک شرق اوکراین که از هفته‌ها پیش نبردهای شدیدی از سوی روس‌ها برای کنترل آن در جریان است، بیرون رانده‌اند.

ارتش اوکراین در اخبار صبحگاهی خود در فیس‌بوک با تاکید بر اینکه نبردها ادامه دارد، گفت: «دشمن با پشتیبانی توپخانه‌ای، حمله‌ای را به «سورودونتسک» آغاز کرد که موفقیت نسبی به دست آورده و واحدهای ما را از مرکز شهر بیرون راند».

سرگئی گایدای، فرماندار اوکراینی لوگانسک خروج نیروهای اوکراینی از مرکز شهر که مرکز اداری بخشی از منطقه تحت کنترل اوکراین است را تایید کرد.

او صبح دوشنبه در فیس‌بوک نوشت: «نبردهای خیابانی ادامه دارد. روس‌ها به تخریب شهر ادامه می دهند».

فرماندار اوکراینی لوگانسک، تصاویری از ساختمان‌های ویران شده یا به آتش کشیده شده را منتشر کرد.

او افزود: «بمباران روسیه یک کارخانه مواد شیمیایی که غیرنظامیان در آن پناه گرفته بودند و نیز ایستگاه‌های فاضلاب شهر را هدف قرار داد».

پیش از آن، مقامات اوکراینی گفتند که ارتش روسیه پلی را منفجر کرد که شهر «سورودونتسک» اوکراین را به شهر دیگری در آن سوی رودخانه متصل می‌کرد و با این اقدام آن مسیر احتمالی تخلیه غیرنظامیان قطع شد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، وضعیت «سورودونتسک» که به کانون نبرد برای کنترل منطقه صنعتی دونباس در شرق که از لوگانسک و دونتسک متشکل شده است را خطرناک توصیف کرد.

فرمانده ارتش اوکراین با بیان اینکه نبرد شدیدی علیه روسیه در امتداد بیش از 1 هزار کیلومتر ادامه دارد، تاکید کرد که روسیه در لوگانسک پیشروی نمی‌کند و دوباره خارکیف، چرنیهف و سومی را بمباران می‌کند.

او افزود که نیروهای امنیتی اوکراین همچنین درباره حضور 50 نفر که به همکاری با ارتش روسیه مظنون هستند، تحقیق و بررسی می‌کنند.

این در حالی است که ارتش روسیه یکشنبه تاکید کرد که یک انبار بزرگ تسلیحات ارسال شده از سوی کشورهای غربی را در غرب اوکراین منهدم کرده است.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که موشک‌های «کالیبر» این کشور که از دریا شلیک شد، یک زاغه تسلیحاتی بزرگ در نزدیکی «چورتکف» که شامل سامانه‌های موشکی ضد تانک، سامانه‌های دفاع هوایی قابل حمل توسط انسان و موشک‌هایی را که توسط ایالات متحده و کشورهای اروپایی به کی‌یف ارسال شده بود، را منهدم کردند.

ارتش روسیه زمان این حمله را مشخص نکرد، اما مقامات اوکراینی در شهر «چورتکف» واقع در غرب این کشور اعلام کردند، که در حملات موشکی شامگاه شنبه روسیه به این شهر حداقل 22 نفر از جمله تعدادی غیرنظامی زخمی و یک سایت نظامی نیز آسیب دیده است.