دبیرکل «ناتو»: قصد اصلی پوتین دگرگون کردن شالوده‌ امنیت اروپاست

ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان نظامی-امنیتی آتلانتیک شمالی «ناتو» هشدار داد که جاه‌طلبی‌های ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه فراتر از اوکراین می‌رود، و قصد اصلی وی دگرگون کردن شالوده‌ امنیت اروپاست.

به گزارش «اوراسیا ریویو»، دبیرکل ناتو اخیرا به فنلاند سفر کرده تا درباره درخواست این کشور برای عضویت در ناتو رایزنی کند. وی در دیدار آخر هفته خود با مقامات فنلاند‌، شامل رئیس‌جمهور سائولی نیینیستو، گفت که عضویت فنلاند و سوئد در ناتو امنیت شمال اروپا را تقویت می‌کند.

استولتنبرگ تاکید کرد که امنیت فنلاند و سوئد برای ناتو مهم است، و به همین دلیل هم ناتو حضور و رزمایش‌های خود در منطقه را افزایش داده است. یکی از این رزمایش‌ها موسوم به «بالتوپس» هم‌اکنون در حال برگزاری است، و چهارده کشور عضو ناتو به علاوهٔ فنلاند و سوئد با بیش از 7000 نیرو در آن مشارکت دارند.

نیروهای فنلاندی و سوئدی همچنین در تمرین یکپارچه دفاع هوایی و موشکی ناتو در سراسر منطقه بالتیک و لهستان شرکت می‌کنند. به گفته استولتنبرگ، این‌ها همه «نشانه‌های آشکار» تعهد ناتو به منطقه از منظر راهبردی مهم شمال اروپاست.

دبیرکل ناتو هنگام دیدار خود از فنلاند درباره «جنگ بی‌رحمانه روسیه علیه همسایه صلح‌طلب خود اوکراین» نیز سخنرانی کرد و هشدار داد که «جاه‌طلبی‌های پوتین» فراتر از اوکراین می‌رود.

به گفته وی، «معاهدات امنیتی» که رئیس‌جمهوری روسیه در ماه دسامبر سال گذشته به ناتو و ایالات متحده ارائه داد، نه تنها اوکراین، که کشورهای عضو ناتو را هدف قرار داده است، و نیت پوتین «دگرگون کردن شالوده‌ امنیت اروپاست».

استولتنبرگ در پایان سخنان خود تاکید کرد که تقاضای فنلاند و سوئد برای پیوستن به اتحادیه کشورهای آتلانتیک شمالی «پیامی روشن» ارسال می‌کند مبنی بر اینکه «جنگ‌طلبی آخر و عاقبت ندارد، و تهدید و ارعاب جواب نمی‌دهد». وی افزود: «در ناتو به روی همه باز است.»

دبیرکل ناتو قرار است پس از خاتمه سفر خود به فنلاند، برای برگزاری جلسات رایزنی مشابه به سوئد سفر کند.