آمریکا 2 فردایرانی و چینی و 9 نهاد را به‌دلیل دور زدن تحریم‌های ایران تحریم کرد

آمریکا دو شهروند ایرانی و چینی را همراه با 9 شرکت ایرانی، چینی و اماراتی به دلیل کمک به فروش محصولات پتروشیمی ایران تحریم کرد.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده پنج‌شنبه 26 خرداد در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که محمد سعید رکن‌الدین، شهروند ایرانی و جینگ فنگ، شهروند چینی را به فهرست تحریم‌های آمریکا افزوده است.

در این اطلاعیه همچنین از شرکت‌های پتروشیمی «فن‌آوران ایران»، «خارک»، «مارون»، «فیوچر گیت»، شرکت کشتیرانی «جی ایکس»، شرکت‌های بازرگانی «یوچم جنرال» و «اسکای زون» متعلق به امارات متحده عربی و نیز شرکت‌های چینی «کین‌ول اینترنشنال» و «تیم‌فورد اینترپرایزز» نام برده شده که مورد تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند.

در این زمینه، برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی گفت: «در صورت عدم توافق، ما به استفاده از قوانین تحریمی خود برای محدود کردن صادرات نفت، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی از ایران ادامه خواهیم داد.»

از زمان به بن‌بست رسیدن مذاکرات هسته‌ای با ایران در ماه فوریه امسال تاکنون، ایالات متحده در چندین اطلاعیه اسامی افراد و شرکت‌هایی که با ایران و یا با نیروهای نیابتی و تروریستی مورد حمایت این کشور همکاری می‌کنند، را بر تعداد فهرست تحریم‌های خود افزوده است.

در ماه مارس وزارت خزانه‌داری آمریکا از اعمال تحریم‌هایی جدیدی علیه حزب‌الله لبنان و افراد و نهادهای تامین‌کننده مالی این گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران خبر داد.

این وزارت‌خانه در اواخر ماه مه اعلام کرد که یک شبکه قاچاق نفت و پولشویی مرتبط به سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده است. در میان افراد و شرکت‌های تحریم‌شده، نام کمال نبی‌زاده، یک بازرگان افغان، نیز دیده می‌شد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در اوایل ماه میلادی جاری نیز سه فرد با نام‌های علی قصیر، مقداد امینی، و مرتضی هاشمی، و دو سازمان وابسته به نیروی قدس تحت عنوان «سرایای المختار» و «سرایای الاشتر»، را به اتهام «تامین مالی سپاه و نیروهای نیابتی آن»، «تسهیل فعالیت‌های تروریستی»، و «انجام عملیات تروریستی به نیابت از سپاه» تحریم کرد.

در این رابطه برایان نلسون، معاون امور تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه‌داری آمریکا تاکید کرد: ایالات متحده به افشای شبکه‌هایی که ایران برای پنهان کردن فعالیت‌های فرار از تحریم‌ها استفاده می‌کند، ادامه خواهد داد.»

در واکنش به تحریم صنایع پتروشیمی ایران توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا، مهدی صفری، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران پنج‌شنبه 26 خرداد در گفت‌وگو تلویزیونی با برنامه «خبر 21 » ضمن بی‌تاثیر خواندن اقدامات ایالات متحده در مقابل ایران، گفت: «پتروشیمی ما تحریم بوده، از مسیرهای مختلف فروش را انجام می‌دهیم. آمریکا می‌خواهد بگوید که ما نظارت می‌کنیم.»