اتحادیه اروپا مشارکت راهبردی با شورای همکاری خلیج فارس را تصویب کرد

شورای وزیران اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۳۰ خرداد سند نهایی «شراکت راهبردی» با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را به منظور ایجاد مشارکتی استراتژیک با این کشورهای عربی تصویب کرد و از ایران به عنوان منبع بی‌ثباتی در منطقه نام برد.

بنابر سند ۹ صفحه‌ای این شراکت راهبردی که در وبسایت اتحادیه اروپا منتشر شده، «همکاری عمیق و فزاینده» با کشورهای حوزه خلیج فارس «یک اولویت» برای این اتحادیه است و برای دو طرف منافعی مشترک در مقابله با چالش‌های جهانی و منطقه‌ای دارد.

در سند شورای وزیران اتحادیه اروپا آمده است: «ایران با حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم نظامی و سیاسی از گروه‌های نیابتی‌اش و همچنین با برنامه تکثیر موشک‌های بالستیک و انتقال آنها و سایر تسلیحات به عوامل حکومتی و غیرحکومتی همچنان یک منبع بی ثباتی در منطقه است.»

اتحادیه اروپا همچنین از اقدامات مثبت اخیر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، از جمله امضای توافق‌ها با اسرائیل، ابتکار این کشورها «در ازسرگیری یا گسترش دیالوگ با ایران» و آتش‌بس اخیر در یمن استقبال کرده است.

شورای همکاری خلیج فارس شامل شش کشور عربستان سعودی، عمان، قطر، بحرین، امارات متحده عربی و کویت است.

روابط این کشورها با آمریکا و اتحادیه اروپا در سال‌های اخیر با فراز و فرودهایی همراه بوده و به ویژه آنها خواستار برخورد جدی‌تر اروپا و آمریکا با اقدامات بی‌ثبات کننده جمهوری اسلامی در منطقه شده‌اند.

حضور در مذاکرات هسته‌ای با ایران و گنجاندن موضوعات منطقه‌ای و موشکی ایران در مذاکرات برجام نیز از دیگر خواسته‌های این کشورها بوده است.

گام‌های عملی و نقشه راه اجرای «شراکت راهبردی» اتحادیه اروپا با شورای همکاری خلیج فارس قرار است بعدا تدوین شود و شامل حوزه‌هایی از قبیل امنیت انرژی، چالش‌های امنیتی منطقه، نیازهای بشردوستانه، موضوعات اقلیمی، و گسترش همکاری در زمینه‌های آموزشی، تحقیقاتی، و تسهیل صدور روادید خواهد بود.