مقام ارشد سپاه: مهندس سایت پارچین به‌دلیل «خرابکاری صنعتی» کشته شد

مجتمع نظامی پارچین
مجتمع نظامی پارچین در جنوب شرق تهران


برخلاف ادعای فرمانده دانشگاه امام حسین، نیویورک تایمز پیشتر خبر داده بود که سایت پارچین توسط پهپادهای انفجاری مورد هدف قرار گرفته بود

محمد رضا حسنی‌آهنگر، فرمانده «دانشگاه امام حسین» در ایران، در اظهاراتی گفت، احسان قدبیگی، کارمند وزارت دفاع که ماه گذشته در انفجار مجتمع نظامی پارچین جان خود را از دست داد، هدف این حمله نبوده بلکه «تحت تاثیر یک خرابکاری صنعتی» کشته شده است.

وزارت دفاع ایران، چهارشنبه 4 خرداد سال جاری اعلام کرده بود، در پی سانحه‌ای در سایت پارچین، مهندسی به نام «احسان قدبیگی»، کارمند این وزارت‌خانه جان باخته و یکی از همکاران او نیز زخمی شده است.

به گزارش خبرگزاری «ایرنا»، حسنی‌آهنگر، دوشنبه 30 خرداد در بخش دیگری از اظهارات خود تأکید کرد که «خرابکاری‌های صنعتی» در آزمایشگاه‌های نیروهای مسلح این کشور رخ داده است.

به گفته او، هدف از این خرابکاری‌ها، از بین بردن «تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی» بوده است.

برخلاف ادعای حسنی‌آهنگر، خبرگزاری «نیویورک‌تایمز» به نقل از سه ایرانی و یک مقام آمریکایی پیشتر خبر داده بود، حمله به سایت پارچین توسط پهپادهای انفجاری و کوتاه‌برد «کوادکوپتر» صورت گرفته است.

این منابع به نیویورک‌تایمز گفتند، پهپادها در یک ساختمان تحقیقاتی برای ساخت هواپیماهای بدون سرنشین متعلق به وزارت دفاع ایران منفجر شدند و یک مهندس جوان شاغل در این مرکز کشته و یک نفر دیگر زخمی شد.

گفته می‌شود تاسیسات نظامی پارچین که سال‌هاست مورد توجه بین‌المللی قرار گرفته، یک سایت نظامی بسیار حساس در خارج از تهران است و ایران در آن فناوری موشکی، هسته‌ای و پهپادی را توسعه می‌دهد.