سازمان ملل: بیش از 306 هزار غیرنظامی در سوریه کشته شدند


به‌رغم توقف درگیری‌ها در اغلب مناطق سوریه اما خشونت، بحران انسانی و آوارگی میلیون‌ها نفر همچنان در مرزهای این کشور ادامه دارد

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد از مارس 2011 تاکنون 306,887 غیرنظامی در جریان جنگ داخلی سوریه کشته شده‌اند که این بالاترین برآوردی است که سازمان ملل تا به امروز ارائه داده است.

میچل باچله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، سه‌شنبه، 7 تیر ماه گفت که این تحلیل «تصویر واضح تری از شدت و مقیاس درگیری» در سوریه را آشکار می‌کند.

این تعداد قربانیان شامل کسانی می‌شود که در نتیجه جنگ داخلی میان دولت سوریه و مخالفان کشته شده‌اند، نه کسانی که به دلیل کمبود مراقبت‌های بهداشتی یا دسترسی به غذا یا آب سالم جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته دفتر حقوق بشر سازمان ملل اگر نظامیان را در نظر بگیریم تعداد کشته شدگان بیشتر خواهد بود زیرا این تعداد کشته شدگان شامل تلفات غیرنظامیان نمی‌شود.

سلاح‌های متعدد
گزارش سازمان ملل که همراه با این بیانیه منتشر شد نشان داد که علت اصلی مرگ غیرنظامیان «سلاح‌های متعدد» بوده که شامل درگیری، کمین و قتل عام می‌شود.

طبق این گزارش گفته شده است 35.1 درصد به دلیل اسلحه کشته و حدود 23.3 درصد نیز بر اثر بکارگیری و استفاده از سلاح‌های سنگین کشته شدند.

قیام علیه نظام استبدادی بشار اسد
درگیری‌ها و خشونت که رژیم سوریه آغازگر آن بود، با شروع اعتراضات مسالمت‌آمیز مخالفان علیه حکومت بشار اسد در مارس 2011 آغاز شد. اعتراضات مسالمت‌آمیز بود تا اینکه سرکوب شدید به درگیری طولانی مدت بین قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی در سوریه تبدیل شد.

در حالی که جنگ در اکثر جبهه‌ها از سال‌ها پیش در سوریه متوقف شده، خشونت و بحران انسانی اما همچنان ادامه دارد و میلیون‌ها آواره هنوز در مرزهای این کشور بسر می‌برند.